Populaire boeken

Laatst gebruikte ik eens mijn boekenkast waarvoor die bedoeld is; niet puur als decoratieve opvulling van de ruimte, maar ik las de ruggen van de boeken en pakte er toen één uit. De winnaar van vandaag. Nu wil ik niet de schijn ophouden dat ik al mijn boeken gelezen heb, maar dit keer pakte ik een boek dat ik al kende.
Boeken zijn eigenlijk een beetje 'ons kent ons'. Want de boeken die ongelezen in mijn kast staan, hebben mij niet overtuigd. Mensen hebben mij niet aangemoedigd deze te lezen en evenmin lijkt de kaft moeite te doen.
In plaats daarvan, leen ik de favoriete boeken van vrienden. Als het boek dan uit is, wil ik deze in mijn kast hebben staan. Zodat ik die trots kan uitlenen als iemand voor mijn boekenkast staat. In plaats van beschamend te zeggen dat ik niks gelezen heb, wil ik minstens de helft aan kunnen prijzen.
Het is niet dat ik de andere boeken geen kans heb gegeven, met medelijden word ik soms aan hun lot herinnerd en pak er één uit de kast. Ik blader erin en lees de achterkant. Toch zet ik ze altijd weer terug, ik kan het lot niet veranderen. Het ligt niet in mijn macht om ze opeens populair te maken.
Misschien moet ik mijn kast eens opruimen en de zielige boeken gewoon inruilen voor interessante. Dat zou zowel beter zijn voor mij als voor de boeken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Gele schoonmaakhandschoenen

Chill