Warsaw

Ik ben weer terug van een week lang Warschau. Ik had een week vrij, zin in vakantie, en voor een compleet georganiseerde reis door een leuke groep studenten kan ik wel een paar honderdjes missen. Toen ik echter de avond voor vertrek er achter kwam dat het er -17 was (terwijl ik het hier bij +6 al koud vond) twijfelde ik toch wel aan mijn besluit.

Maar de tickets waren al geboekt, dus geen weg terug. Ik moest en zou de kou trotseren. Na een lange zaterdag in het teken van trein, bus, vliegtuig, lopen en veel wachten, waren we eindelijk in het koude Warschau.

De kou bleek best mee te vallen. Met een thermolegging, muts, warme handschoenen, een dikke jas en waterdichte schoenen merkte je niks van de kou. Het verschil met binnen was wel extreem, overal waar je binnen kwam stond de verwarming op zeker vijfentwintig graden. Waardoor het buiten extra koud aanvoelde.

Hoewel ik Warschau zelf niet bijzonder mooi vond, hebben we wel een aantal leuke dingen gedaan. We zijn in een mooi paleis geweest, vol goud, schilderijen en spiegels.
We zijn naar een blindenmuseum geweest, waar het helemaal donker was. Je ervoer alles als een blinde, wat stiekem best leuk was. Maar vooral leerzaam.
Ook zijn we naar een Poolse variant van Nemo geweest. Dat was echt heel leuk. Een aantal dingen waren speels en grappig, andere waren leerzaam en indrukwekkend.
Wat ook indrukwekkend was maar op een heel andere manier, was de Gestapo vestiging. Dit is nu een museum, waarin geïnformeerd wordt over de gruwelen die de Gestapo heeft aangericht tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Tot slot hadden we nog een leuke activiteit, namelijk een soort lichtshow. Je keek naar lichtsculpturen die een voor een aangingen, op het ritme van de muziek. Dit was buiten in het donker. Het leek een soort prinsessendroom in Disneyland. Heel schattig. Er was ook een mini-labyrint bij in de stijl van Alice in Wonderland, ook met lichtsculpturen.

Naast de speciale activiteiten hebben we ook veel rondgelopen, sneeuwballen gegooid, veel uit eten geweest (de Poolse keuken is niet mijn favoriet, het is vaak te eentonig en te weinig kruiden). We zijn ook uit geweest, wat gewoon erg gezellig, maar niet speciaal Pools was.

Het viel me op dat Polen vaak nors kijken, dat de Poolse taal best ingewikkeld is en dat veel dingen erg goedkoop zijn.

Ik heb genoten en gelachen in Warschau, de groep was super gezellig. Maar ik zou er niet terug gaan, op naar een volgende stad!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

brieven

Wachten duurt lang