verandering

Jullie hebben het al gemerkt, Nienke is niet meer zo actief in het schrijven. Aller eerst schrijf ik wel, gedichten, maar die plaats ik niet om mijn blog. Als ik dat zou willen moet ik ze eerst kritisch herlezen of ze wel de moeite waard zijn. Verder vergt het een bepaalde mood om voor de laptop te gaan zitten, met Word open om wat leuks te schrijven voor mijn blog. Vaak denk ik: wat kan ik schrijven wat voor anderen interessant is? Zoveel beleef ik toch niet?
Ik ben veranderd sinds Wenen, al blijf ik natuurlijk Nienke. Mijn interesses zijn veranderd, ideeën en deels ook mijn gedrag.
Naast dat ik veel liefde koester voor Nederland, en vol trots over Nederland spreek tegen buitenlanders, zie ik alles nog steeds als een buitenstaander, ik ben nog niet helemaal gewent aan Nederland als mijn leefomgeving. Ik ben dan ook weggeweest naar Duitsland en heb dit weekend Franse vrienden op bezoek gehad. Graag loop ik door de straatjes en ga zitten aan de gracht. Ik geniet van het Hollandse eten en ben snel verleid tot alle lekkere koekjes van hier.
Ik voel me ouder, ontspannener en heb meer vertrouwen. Ik kan eigenlijk niet onder woorden brengen wat er is veranderd, want als ik mezelf nu zou beschrijven, zou ik me daar een half jaar geleden ook in herkent hebben. Al ben ik wel veranderd, een half jaar weg zijn doet veel met je. Ik heb het gevoel dat ik meer aan kan. En probeer bewuster te zijn over wie ik ben en hoe ik wil zijn; een gezellige student, een lieve dochter, een goede vriend. Ik heb de laatste tijd veel nieuwe nette kleding gekocht (omdat ik die mooier vind en omdat ik mijn oude niet meer pas). Ik lees de laatste tijd veel en wil me ook meer verdiepen in ideeën voor mijn bachelor-scriptie (voor over 1,5 jaar). Ik ben nu meer opzoek naar een gezellige woonplek, een plek waar je thuis komt. Waar je met medestudenten kunt kletsen, eten of een film kijken. Ik vind het nog specialer om met vrienden af te spreken, na zo lange tijd ze niet gezien te hebben, en om te merken dat het nog steeds vertrouwd is. Je merkt ook wie je beste vrienden zijn, degene die moeite doen. In Wenen had ik ook genoeg vrienden, maar over de tijd wordt vriendschap beter. Ik ben een stuk hechter met Nederlandse vrienden.
Tips; de film the time traveler’s wife vind ik erg goed.

Waar kan ik nog over schrijven? Over het ontzettend warme weer? Over dat ik vaker langs ga bij mijn ouders, wat ik nu veel leuker vind dan eerst. Over mijn zus die ik ook meer hoop te zien? Over het lekkere eten dat ik eet? Over de regen waarin ik extra lang fiets? Over alle leuke dingen die ik doe met vrienden? Of over de hoop die ik heb om meer te gaan schrijven en tekenen?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Koeien op de weg, alledaagse begroetingen en duurzame keuzes