Veganisme

Ergens tijdens mijn middelbare schoolperiode besloot ik dat ik niet meer elke dag vlees wilde eten. Eerst verving ik die plek van het bord met een vleesvervanger, maar als snel besefte ik mij dat die plek geen opvulling nodig heeft. Een vegetarische burger bestaat vooral uit groente en peulvruchten, je hoeft geen burger te eten. Toen veranderde mijn avond maal naar rijst met groenten, af en toe aangevuld door peulvruchten en noten.
Sinds ik student ben heb ik zelf nooit echt vlees gekocht, alleen af en toe knakworstjes. Vis kocht ik wel nog eens per twee weken.

Nu ben ik op weg naar een veganistisch bestaan. Ik heb meerdere veganistische vrienden en realiseerde me dat ik al vrij veganistisch leef. Het enige was dat ik yoghurt en kaas consumeerde. Nu heb ik besloten hier beter op te gaan letten, niet alleen voor de dieren is dat beter maar ook voor onze wereld. Mensen schrikken altijd als je het woord veganisme noemt, ze denken dat dat mensen zijn die sociaal gestoord zijn en enkel wortels eten. Maar dat is niet zo, bovendien is vegan voedsel erg lekker, en gevarieerder dan je wellicht denkt. Zo heb ik ontdekt dat het erg eenvoudig is om vegan taarten en pannenkoeken te bakken. De eieren heb je sowieso niet nodig, voor boter gebruik je margarine en melk kan je eenvoudig vervangen door bijvoorbeeld amandel of kokosmelk. Qua beleg voor op brood heb je ook veel opties, naast humus, pesto, pindakaas en tapenade zijn er ook groenten en fruit alternatieven. Een plakje tomaat met peper op brood, komkommer, appelschijfjes of olijven zijn alle drie lekkere opties voor een lekkere lunch. Bovendien zit in de goedkope pure hagelslag en melk vlokken, geen melk. Veganistisch eten is best makkelijk. Het enige lastige is dat als je eraan gewend bent om bepaalde producten te consumeren, dit soms moeilijk is af te leren.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen