Klimaatdebat

Donderdag woonde ik het klimaatdebat bij over de Urgenda klimaatzaak. Zo opgelucht dat ik was toen Urgenda de zaak won, zo teleurgesteld was ik donderdag. Het kabinet gaat in hoger beroep, naar de jongerenpartijen wordt niet geluisterd, naar het volk evenmin. Waarom willen zoveel machthebbende mensen het belang niet zien van maatregelen? Zo sterk spraken de drie aanwezige vrouwen van PvdD, GL en D66, zo zwak antwoordden de mannen achter de microfoon. Zelden werd er inhoudelijk gereageerd en er werden loze argumenten gegeven (we doen toch al zoveel, Nederland is koploper..). Uitspraken die de kern niet raakten en tevens gebrek aan ambitie toonden. Niet onbegrijpelijk werd een paar keer de vergelijking gemaakt met een kleuterklas.
Het was treurig om te zien dat dit debat maar weinig opleverde. Ieder leek bij zijn eigen punt te blijven. Het is erg jammer dat er moeilijk wordt gedaan over dit soort eenvoudige kwesties. Er word eerder gekozen voor geld dan tijd, maar de tijd is niet in overvloed.
Ik vond het ook best schokkend om te zien hoe het gebruik van telefoons geaccepteerd is, tijdens het debat was iedereen verzonken in een beeldscherm. Politici gebruiken het wellicht als onderling communicatiemiddel gezien ze niet met elkaar kunnen praten, maar ik vond het echt te veel. Ik vond dit erg ongeïnteresseerd overkomen en kan me niet voorstellen dat er nog naar elkaar geluisterd werd. Als je goede zinnen weet die je wilt tweeten, schrijf ze dan op en tweet ze in je pauze. Twitter is ontploft, als mensen maximaal eens per uur zouden tweeten, had het wellicht nog impact/relevantie.
Lees ook het scherpe artikel van VICE

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen