Vers uit eigen tuin!

Brandnetels, ze zijn vervelend en kunnen echt zeer doen. Maar in plaats van mezelf te vermoeien met omspitten, schoffelen, etc. besloot ik te 'om-denken'. En dus kookte ik de brandnetels.
Brandnetelsoep maken is ontzettend gemakkelijk, ik heb de topjes van de brandnetels geplukt (de jonge blaadjes zijn eetbaar de grote oudere niet). Uiteraard met echt dikke handschoenen aan, want ze prikken venijnig door dunne handschoenen heen. Al snel had ik een pannetje gevuld.
Ik spoelde de brandnetels in een vergiet en deed ze in een grote pan met kokend water. Vervolgens hakte in een uitje, knoflook, bleekselderij en venkel fijn en gooide dit bij de brandnetel. Ook voegde ik een pakje champignonsoep toe, omdat we dit nog hadden staan, maar bouillon smaakt denk ik ook heerlijk. Ik kookte alle groentes tot ze gaar waren.
Toen ik de eerste hap overleefd had, durfde ik de rest ook op te eten. Het is verbazingwekkend hoe afstandelijk en lekker een zelfde plant kan zijn op. En weet je wat het leuke is? Er is veel bladgroen dat je normaal weggooit maar gewoon eetbaar is én gezond. Denk aan het blad van radijs, biet, bloemkool en wortelloof. Brouw er een lekker soepje van!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Koeien op de weg, alledaagse begroetingen en duurzame keuzes