Rietveld

Laatst was ik in het Rietveld-Schröder huis. Je raadt het al; mede ontworpen door de bekende Gerrit Rietveld. Rietveld heeft meerdere huizen  ontworpen in Utrecht, maar in deze heeft hij zelf ook gewoond. En dus ook volledig van binnen ontworpen en gemaakt. Eerst leek het me niet heel interessant om het huis van binnen te bekijken, maar later was ik blij toch gegaan te zijn. 
De stijl van Rietveld is erg 'recht', je ziet maar weinig ronde vormen. Hierdoor is het strak, modern maar ook minder 'gezellig'. De paar ronde vormen die je ziet, maken het geheel wel wat zwakker, dit zijn een paar ronde lampen, lichtknopjes en enkele dingen die in die tijd niet anders leverbaar waren. Los van de enigszins ongezelligheid sprak het huis me aan. De ruimte was niet groot maar door een slim gebruik van de ruimte was het toch best ruim. Veel tafels waren aan de muur gemaakt en kon je inklappen. Ook is er de mogelijkheid zelf te bepalen hoeveel kamers je wilt. De muren zijn verschuifbaar. Je kon zitten in een grote kamer, maar kon er ook meerdere slaapkamers van creëren. Hij bedacht veel praktische oplossingen die we nu bij de Ikea terugzien.  Maar het bleek best inspirerend en verrijkend. Het is de kunst, een kleine ruimte zo praktisch en ruim mogelijk te maken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Koeien op de weg, alledaagse begroetingen en duurzame keuzes