Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Airco
Het is lekker weer buiten. Ik trek een jurkje aan; het minst warme kledingstuk. Dan stap ik in de bus, waar de airco op volle toeren draait. De bus is niet de enige, elke ruimte waar ik binnenkom is het koud. Niet gewoon aangenaam maar echt koud. Zelfs Amerikanen vertellen mij dat ze in hoog zomer een vest meenemen, omdat het in veel ruimtes echt koud is. 

Ik ben blij dat het hier eindelijk warm is, afgelopen maand was het hier zo koud dat ik handschoenen heb moeten kopen. Ik heb nu geen zin om vervolgens binnen een trui aan te moeten vanwege de airco.

Ijskoud
Is restaurants krijg je gratis water met onbeperkte refill, wat erg fijn is. Maar als je water bestelt krijg je geen water, maar een glas vol ijsklontjes met een beetje water. Ze lijken hier echt verslaafd aan koud! Ik probeer dus nu steeds te onthouden water zonder ijs te vragen.

Verspilling
Naast bovengenoemde energieverspilling, heeft Amerika een wegwerpcultuur. In de supermarkt krijg je automatisch twee plastic zakjes om alles heen verpakt. Gratis en voor niets, ze hebben hier zelfs iemand voor in dienst. Wegwerpborden en -bekers zijn ook niet ongebruikelijk. En van afvalscheiding lijken ze nog niet gehoord te hebben. Mardi Gras (carnaval) is hier ook een goed voorbeeld van, er worden zo ontzettend veel plastic kettingen gegooid dat hoewel iedereen met een vuilniszak vol naar huis gaat alsnog een groot deel op de straat en in de bomen achterblijft. Er zijn te veel parades en te veel rotzooi.

Auto’s
Over vervuiling gesproken, mensen rijden alleen in hun grote auto. Iedereen heeft een auto en rijdt hiermee zelfs voor korte afstanden. Fietsen doen alleen armen of studenten. Het openbaar vervoer is zo slecht omdat ze ervan uitgaan dat ieder een auto heeft en ze er dus liever niet in investeren. Liften is al helemaal niet gebruikelijk en zelfs verboden. Mensen lijken hier wantrouwig naar onbekenden.

Bellen
Iedereen belt ook tijdens het autorijden, ik hoorde dat dit pas sinds een jaar verboden is. Al lijkt niemand zich er nog druk om te maken. Amerikanen bellen veel in het algemeen, en niet eens over iets belangrijks. Ze bellen om het bellen.

Laksheid
Zo heb ik nu vaak meegemaakt dat de bus zeker twintig minuten vertraging had omdat de bestuurder stopte om te bellen. De bestuurders van bussen en de trams zijn ontzettend laks. Ze komen wanneer ze komen en nemen alle tijd voor de dingen die ze willen doen. Het OV is al niet erg snel, maar je moet er dus altijd nog een half uur bij optellen.  

Overdreven
Amerikanen hebben ook de neiging ongeloofwaardig overdreven te zijn. Ze praten met veel gebaren, geluid en een te aardig-geïnteresseerde houding, zonder te luisteren. Mensen die meteen om je naam vragen, een neppe lach op hun gezicht hebben en met je in gesprek willen. Het is te veel “Oh my god, amazing, that is so cool, the best thing, so nice to meet you”. Op een manier zijn ze aardig en ik wil ook niet zeggen dat iedereen zo overdreven is. Ik ken ook een aantal erg aardige gastvrije Amerikanen. Maar er zijn toch veel die ik niet uit kan staan.

Lawaai
Het verkeer en de stad maken veel lawaai. De trein hier toetert constant met een hele nare- langzame- horror-achtige toeter. Alsof er iemand overreden wordt, dit is gelukkig niet het geval. Ze willen gewoon dat mensen weten dat ze eraan komen. Terwijl er gewoon slagbomen met rode lichten zijn. De bus heeft ook erg vervelende harde geluiden, als de chauffeur zijn stuur iets draait hoor je ‘the vehicle is making a turn’. Ook maakt het piepgeluiden als de deur opent en bij de ticket- machine in de bus gaat een soort alarm af als hij je dollar niet goed pakt. Help!

Fast food
Niet alleen het fast food is te vet en chemisch maar met al het eten is iets geks. Het brood is zoet en spongie, de koekjes zijn te zoet en alles is met marshmallows bedekt. Zelfs de appels zijn zoet. Whaaaa

Het is dus duidelijk, ik migreer niet maar ben binnen vier weken alweer thuis. 

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Tijd

Gele schoonmaakhandschoenen