Rijden

Autorijden, dat is zo simpel nog niet. Dat zal iedereen kunnen beamen. Maar toch: waarom slagen maar weinig mensen de eerste keer voor hun praktijkexamen? Het is geen goede reden om te zeggen dat autorijden lastig is, het lijkt erop dat praktijkexamens te vroeg ingepland worden. Dat mensen meer tijd nodig hebben om het rijden te beheersen? Maar in Nederland staan er al veel lesuren voor een gemiddeld persoon, meer dan in veel andere landen. En waarom is dit examen zo ontzettend duur? Het is maar een half uurtje en toch is het velen malen duurder dan anderhalf uur rijles. Bovendien moeten de meesten dit bedrag twee keer betalen, omdat ze zakken. Wie verdient hier aan? De examinatoren niet zo veel geloof ik. Is het van de overheid? Ze hebben wel een uniekrecht, een monopoly, en maken tevens veel omzet. Net als de NS, zij zijn de enige in iets en maken de prijs zo hoog ze willen. Dat is toch niet eerlijk? Dat ze mensen zoveel laten betalen, en zelf alle regels bepalen. Ik denk dat het veel goedkoper kan. Al wil ik het autorijden absoluut niet aanmoedigen, maar het kan handig zijn om een rijbewijs te hebben. En zo maken ze de stap wel erg groot.   

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Koeien op de weg, alledaagse begroetingen en duurzame keuzes