Amsterdam

Ik was in Amsterdam. Op bezoek bij tante. Vanuit de trein zag ik de smalle lange huisjes, scheef tegen elkaar gedrukt. Sfeervol en vreemd, iets wat ik alleen in Amsterdam zie.
We liepen door de drukte. De mensen massa's. Mensen uit landen waar ik nooit geweest ben. Allemaal anders, ze omringden mij met hun vreemde talen. Ze liepen langzaam voor mijn voeten. Het voelde aan als buitenland, het buitenland van Nederland.
We liepen langs de grachten, zoals alleen Amsterdam die heeft. We gingen met de veerpont naar het IJ. Het enige niet toeristische, hetgeen gratis is. We deden boodschappen bij de Albert Heijn, zoals alleen Amsterdam die kent. Met grote bakken stroopwafels zodat toeristen niet hoeven te zoeken.
De hoeveelheid mensen met Amsterdam op hun shirt, gekocht in een van de vele toeristische winkels. Toen waren we bij mijn tante, er was weer rust. Nederlandse vetrouwdheid. Maar bij de eerste stap naar buiten is de rust al weg. Ik vind het leuk in Amsterdam, maar wel voor even.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen