Afval

Wat is foodwaste? Ofwel wat is voedselverspilling en wat is afval? Er wordt jaarlijks mega veel voedsel weggegooid, wat eigenlijk nog eetbaar is. Maar wat hebben ze in hun berekening gerekend als eetbaar? De opvattingen hierover lopen namelijk enorm uiteen. Wat dacht je van de groene bladeren van de prei, de stronk van de broccoli en de bladeren van de bloemkool? De yoghurt die in het pak blijft zitten wanneer je het op de kop houdt, de boterham van gisteren en het pak waarop stond dat de advies datum gisteren was. Mensen gooien eten weg, regelmatig, maar de vraag is of ze het beseffen. Want wat zij zien als afval, ziet de ander nog als eten. Wat doe je als de paprika gaat rimpelen, de banaan bruin is en de sla gaat hangen? Wat doe je als er een rot plekje op de appel zit of een koekje op de grond valt? Het zijn veel vragen, ik ben mij ervan bewust en zorg dat ik geen van dit alle weg gooi. Alleen als iets een groen donslaagje krijgt, maar zover zou ik het niet laten komen. Het probleem is dus niet alles dát mensen het weggooien, maar ook dat ze zich er niet van bewust zijn. En dus bijdragen aan de voedselverspilling, terwijl ze hier eigenlijk tegen zijn.

Als er minder overvloed zou zijn, als we minder geld hadden, zouden we er dan beter op letten? Zoals vroeger, dat mensen alles zo vaak hergebruikten tot het uiteen viel? Dat elke kruimel werd opgegeten en elk restje werd bewaard. Is dat iets van vroeger en willen we daar niet mee bezig zijn, omdat we geld genoeg hebben? Of is onze levensstijl zo veranderd, dat we er niet meer van bewust zijn. Denken we er niet over na omdat het simpel weg een routine is?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

brieven

Positief!