De vruchten plukken

Goedkoop is niet altijd goed en al helemaal niet duurzaam. Wij denken al snel vanuit onze eigen consumentenrol, we willen zo weinig mogelijk betalen. Maar het eten in Nederland is al zo goedkoop, dat het eigenlijk te gek voor woorden is. We komen in de goedkope routine en houden het op deze manier in stand. Maar wat krijgen de boeren er werkelijk voor? Krijgt er iemand een eerlijke prijs? Je bespaart geld maar niet de aarde. Het helpt ook niet mee dat aan biologische producten vaak een grotere winstmarge hangt, vanuit de supermarkt. Hierdoor is het prijsverschil enorm, maar is het voor boeren niet per se aantrekkelijk.
Bij de moestuintjes van de Albert Heijn was ik erg enthousiast. Waarna ik me afvroeg of ze zichzelf niet in de vingers snijden? Al snel kwam ik erachter: nee. Natuurlijk wekt het moederaarde gevoelens op en de drang naar tuinieren. Maar mensen beseffen ook hoeveel werk het kost en hoe onzeker het is. Ik denk dat wanneer mensen een natuurlijkere kijk krijgen op productie en distributie van voedsel, dat ze dan de groenten en fruit in de winkel meer gaan waarderen en bereid zijn er meer voor te betalen, ook omdat ze dan meevoelen met de boeren.
Bij deze besluit ik bewust te gaan consumeren, verantwoordelijk. En dan doel ik niet per se op biologisch, maar lokaal. Eerlijke producten voor een eerlijke prijs. Boeren mag je best belonen, supermarkten minder.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

brieven

Wachten duurt lang