De bijsmaak van bio

Bio vlees en bio eieren, het geeft mensen een goed gevoel. De nare bijsmaak wordt verminderen, ze doen iets goeds voor de wereld. Denken ze. Maar dit is te simplistisch gedacht. Het blijft dierenmishandeling, en de klimaat impact is niet minder. Het nadeel is dat mensen niet stoppen met het eten van vlees door het geweten dat knaagt, ze denken werkelijk iets goeds te doen. Maar biologisch staat niet gelijk aan een goed dierenleven, het kan enkel betrekking hebben op de voeding die ze krijgen. Ze huppelen niet vrolijk door de weide, want ook biologische boeren kunnen duizenden dieren hebben. Zo hoorde ik ook het argument in de film Cowspiracy dat Meatless Monday, weliswaar leuk bedacht is. Maar dat dat niet de overige zes dagen waarop vlees geconsumeerd wordt goed maakt. Dit geldt voor veel dingen die als besparend of goed worden gezien, mensen gaan toch compenseren. Hebben ze zonnepanelen, dan denken ze dat ze nu extra lang kunnen douchen. Het een is goed, maar heeft weer een negatief effect op de rest van het gedrag. Ik wil dit echter niet volledig zwart maken, want elke stap in de goede richting is een stap. En mensen worden nu eenmaal niet van de een op de andere dag van een vleeseter een veganist. Ik geloof er zeker in dat de kleine beetjes helpen, maar ik wil wel waarschuwen dat mensen niet moeten gaan compenseren voor hun gedrag. Maar blijven streven naar nog een stapje.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Koeien op de weg, alledaagse begroetingen en duurzame keuzes