Organismen

Ik betrap mijzelf op de gedachte dat wespen nutteloos zijn. Net als muggen. Spinnen hebben tenminste een nut: ze eten andere insecten. Maar is deze gedachte correct? Het is antropocentrisch. Puur vanuit de mens bekeken. Wat hebben ze ons te bieden? En dat terwijl ik bij dieren vind dat ze niet voor consumptie bedoeld zijn. De gedachtegang van een veganist. Elk dier heeft recht op zijn eigen vrije leven, net als de mensen. Alle organismen zijn waardevol voor het ecosysteem. Maar wespen en muggen wekken irritatie op, met een schuldgevoel breng ik ze om. Is dat wel ethisch? Heb ik dat recht? Dat iedereen het doet is natuurlijk geen excuus. Ik ben bang dat zij mij pijn doen als ik ze niet pak. Is dat echt angst? En hebben we het echt over pijn? Eigenlijk zijn wij als mensen ongelofelijk irritant, met onze invloed en terreur op het ecosysteem.  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Koeien op de weg, alledaagse begroetingen en duurzame keuzes