Kerst-boom

Ik vond een klein schattig kerstboompje op straat en besloot hem mee naar huis te nemen. Ik haal zelf nooit een kerstboom in huis, omdat ik het vreemd vind dat je een boom kapt om een paar weken je huis mee te versieren. Het idee van de natuur in huis halen vind ik leuk, maar liever zou ik het dan in leven houden. Nu vond ik het triest, om al die bomen dood op straat te zien liggen. Daarom besloot ik deze nog een tweede 'leven' te geven. Wat zou het fijn zijn als we deze traditie zouden kunnen veranderen. Als iedereen een boom met wortels zou kopen, om hem weer terug te planten zou al veel schelen. Waarom willen we überhaupt een boom in huis? Ik heb hem afgelopen maand niet gemist.
Een ander idee is om de bomen het jaar door te laten rouleren, eigenlijk hoeft het helemaal niet tijdsgebonden te zijn.
Bij een plasticboom is het de vraag of het echt duurzamer is, door de hele productie hiervan. Kunnen we niet gewoon planten die binnen kunnen leven in huis halen, en daar rond kerst extra van genieten?
Tradities blijven ingewikkeld, maar gelukkig kunnen ze veranderen. Laten we de natuur wat meer respecteren, en laten leven. In plaats van ondankbaar op de straat dumpen.
Laten we bewustere keuzes maken en meer zorgen voor onze omgeving. Ik hoop dat de deeleconomie en het consuminderen gaat winnen van de huidige wegwerpcultuur.



I found myself a second-hand Christmas tree, such a sweet little tree. I adopted it from the streets. It made me realise how crazy it is that we cut down a tree, get it into our house for some weeks, and when a certain period it over we dump it on the street, where after it disappears. The moment we buy the tree it dies in front of us. It really makes me sad to see all these trees lying now on the streets, once beautifully in the woods, then dressed up, and finally stripped down. If we want to get it into our house, why not with roots? Why not shift houses once we don't want it anymore? Why not plant a tree in our house, or garden, and adore it just as much? We need to learn to love something without making it die.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Bank

Chill