Een wereld van verschil

Wat is nou eigenlijk mooi? Dat vraag ik mij vaak af. Ik ben mij ervan bewust dat er een algemene beoordeling is over wat mooi is. Aan welke punten iets of iemand moet voldoen om mooi te zijn. Dit is deels cultureel en deels internationaal bepaald denk ik. Door je eigen omgeving krijg je bepaalde normen en waarden mee, en door internationale bedrijven die je opleggen wat er door hen mooi gevonden wordt. Waarom vind ik bruine ogen met bruin haar mooi? Omdat iedereen dat vindt. Waarom worden vrouwen met blonde haren en blauwe ogen mooi gevonden? Omdat zij vaak in bladen staan, en een beeld van een mooie vrouw schetsen. Zo heb ik lang gedacht, dat vrouwen slank moesten zijn om mooi te zijn. Slanke vrouwen zijn de enige vrouwen die je ziet in de media. Als presentatrice, in reclames, in tijdschriften, overal. Nu ben ik zelf meer curvy, en kwam in dubio met wat ik mooi vind. Want ik ben nou eenmaal zo, dus ik zou het moeten accepteren. Maar toen hoorde ik uit betrouwbare bron, dat curvy vrouwen juist erg gewaardeerd worden door mannen. Als veel mannen van curvy vrouwen houden, waarom zie je die dan nergens buiten het echte leven? Waarom wordt er vrouwen het idee gegeven dat ze slank moeten zijn? Waarom voelen vrouwen zich onderling bekeken als ze een wat zachtere buik of rondere kont hebben? In mijn ogen wijkt de vrouwenwereld af van de mannenwereld. Hoe vrouwen elkaar aankijken als ze wat meer vet hebben, en hoe mannen vrouwen nakijken als ze meer vorm hebben. Best vreemd toch? Ik heb in ieder geval een nieuwe bril opgekregen. De bril van verscheidenheid. Iedereen kan mooi zijn in zijn figuur en dit zijn ook zeker curvy vrouwen.
Ik vraag me af, hoe dat voor mannen is, dat overal in de media mannen als strak en gespierd afgebeeld worden. Zouden zij daar moeite mee hebben of naar streven? Ik denk deels, want ik ken best wat jongens die regelmatig naar de sportschool gaan en van die proteïnedrankjes nemen. Maar zijn zij zich ervan bewust dat vrouwen niet per se grote gespierde mannen aantrekkelijk vinden?
Ik verbaas me echt enorm over de kloof tussen het dagelijks leven en de ingebeelde wereld.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen