Sfeer

Grote steden en toeristische trekpleisters doen mij weinig. Zo ben ik met zo'n gids in 6uur door Rome gebanjerd en heb ik een halve dag door Florence gelopen. Je krijgt enkel wat oppervlakkige dingen mee. Je proef niet de sfeer, de mensen, de inwoners, het eten, de pleinen, de steegjes. Enkel de massaplekken die je van foto's kent.
Ik vind het heerlijk om te dwalen, alleen of met iemand. Je weet niet waar je heen gaat, alles blijft een verassing en je komt de meest leuke dingen tegen. Zo kwam ik toen we een half uur in Rome hadden; een Friezenkerk tegen en van Pisa heb ik een hele mooie en gezellige en niet toeristische kant leren kennen.
De kleine stadjes zijn mij om die reden beter bevallen; je had geen gids en ook geen massa toeristische stukken. De sfeer van zo'n stadje is duidelijk aanwezig en je hebt alle tijd om ergens te zitten, eten, rond te lopen, kerkjes te bekijken. Dat zie ik veel liever dan de beroemde plekken, waar van sfeer nog maar weinig te ervaren is.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Koeien op de weg, alledaagse begroetingen en duurzame keuzes