Films

Filmverslag

Ik wilde een filmverslag maken, een recensie. Hoewel ik dit wel vaker heb gedaan, heb ik nu het gevoel dat het niet helemaal klopt. Alles wat ik schrijf is vanuit mijn perspectief, gevormd door wie ik ben. Het is zo gezegd gesitueerde kennis. Dus wat hebben jullie daaraan? Vooral wanneer jullie mij niet kennen en dus niet weten of je het met mij eens bent of niet. Tevens verraad ik mogelijk te veel van de film, waardoor hij niet meer interessant is om te zien of misschien zie je de film dan met een gekleurde bril. En dat zou zonde zijn. Tot slot ben ik geen alwetende filmexpert, hoewel ik al menige film heb gezien, zijn er meer films die ik niet dan wel gezien heb. Ik ken niet veel acteurs bij naam, regisseurs nog minder, laat staan waar de film op gebaseerd is of allerlei andere achtergrondinformatie. Wie ben ik, als onwetende kijker, om een film af te kraken?

Maar ik heb een oplossing gevonden. Want wat is een filmverslag zonder films te bespreken? Ik zal jullie dan ook wat filmtips geven, films die ik kort geleden heb gezien, en ik zal mijn mening kort toelichten. In de hoop dat jullie leuke nieuwe ideeën krijgen.

Millenium II: De vrouw die met vuur speelde. De verfilming van de welbekende boeken reeks van Stieg Larsson. Hoewel ik deel I sterker vind [Mannen die vrouwen haten], heeft deze film ook kracht. Deel I vind ik sterker, omdat de hele film dan nog nieuw is, je leert alles kennen. De film kent veel spanning. Hij valt dan ook onder de categorie ‘misdaad-drama-mysterie’. Maar niet gruwelijk of eng. Het is erg amusant om te zien, al zitten er wel wat heftige beelden tussen. Achteraf miste ik wel een beetje de psychologische diepgang, het is in mijn ogen niet een verhaal waar je nog lang over blijft nadenken of die je een paar keer moet zien eer je het begrijpt.
Hoewel de films wat lang duren [ongeveer drie uur] doet dat geen afbreuk aan het verhaal; de films zijn niet langdradig en de spanning blijft de hele film aanwezig. Het is ook absoluut geen voorspelbare film. De acteurs Noomi Rapace en Michael Nyqvist zetten hun rol ijzersterk neer.
De Zweden zijn erg goed in spannende films maken, dat zie je hier dan ook goed in terug. Een nadeel kan wel zijn, dat je de ondertiteling echt nodig hebt. Ik verwacht niet dat er velen zijn die Zweeds kunnen verstaan. Als antropoloog is de film interessant om te zien, omdat je door het zien van de films wat meer van Zweden ziet en tevens de klanken van de taal leert. De film is ook boeiend om met een gender-bril op te kijken, let goed op de verhoudingen tussen mannen en vrouwen. Om niet te veel van de film weg te geven; je moet hem gewoon zien. Het is een sterke film. Ik heb de boeken niet gelezen en heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Maar de mensen die ik gesproken heb die de boeken wel gelezen hebben, waren ook enthousiast over de films. Deel III moet ik zelf nog kijken.

Morgen komen er 2 verslagen bij!:)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen