Studeren

Ik snap nu waarom ze hier zoveel vrij hebben en mijn lessen zo saai zijn. Ze kennen hier niet vier lesblokken in het jaar, maar twee. Waardoor de lessen over een langere tijd uitgesmeerd worden. Het is minder intensief en je doet dus niet meer dan in Nederland. Bovendien moet ik, zoals ik eerder al had geschreven, hier tien vakken doen om genoeg punten te behalen. De colleges zijn moeilijk te volgen en huiswerk heb je niet, je moet wat artikelen lezen, maar dat kun je ook een week voor de examens doen. De werkdruk is hier niet hoog en je zit dus ook nauwelijks in de stof. Nu pas, nu de examens in de buurt komen kom ik erachter dat een aantal vakken toch wel interessant zijn.
Ik begrijp nu de Erasmus studenten in Utrecht beter, ze studeren weinig, hebben veel feestjes, willen veel reizen en nemen de universiteit en de aanwezigheid niet zo serieus. Het Erasmus leven heeft mij veranderd, ik weet niet hoe het is als ik weer in Utrecht ben. Ik studeer nog enkel het noodzakelijke en heb meer behoefte aan reizen en feestjes. Een uur reizen om bij vrienden te komen is de max, terwijl in Nederland de grens vaak bij een half uur ligt.  Mijn Engels en Duits is denk ik verbeterd. En vakken in het engels volgen in Nederland, lijkt geen probleem meer. Ik heb meer gezien van andere culturen, en hoe het leven van ieder zo is ingebed in diens cultuur.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

brieven

Positief!