Liften door Belgie

Vrijdag ochtend had ik eerst een toets, al voor 7 stond ik op. Ik besefte me hoe donker het 's ochtends al/nog is. Om 10u had ik het tentamen klaar, reisde terug naar Utrecht  daar Bram (een vriend van me) twee treffen. Vervolgens namen we de trein naar Eindhoven. Inmiddels was het al half 12. We nuttigden onze laatste krentenbollen en pakten de bus tot een punt wat dicht lag bij een tankstation richting de snelweg.
We liepen naar het tankstation en begonnen aan onze lift reis door België. Na een tijdje stopte een Franse auto, ik wist dat het geluk dichtbij was. Er stapte een lieve Franse vrouw uit, die ons wel België in wou brengen. Eerst wilde ze nog bloem kopen, dus liepen we met het rond door een soort Intratuin. We volgenden onze reis naar België, het was een fijne reis en ze besloot ons naar Leuven te brengen. Voor 3 waren al in Leuven, ze vond het er zo leuk uit zien dat ze besloot met ons mee een kerkje te gaan bekijken. Daarna ging ze verder naar Frankrijk.

Om 3u waren we in Leuven. Daar hebben we toen rondlopen, een erg fijn mooi stadje. Je ziet dat het een studenten stad is, aan de vele kroegen. Al gaan alle studenten in het weekend naar huis; met de was en om lekker te eten.
Toen belde we het meisje waar we zouden blijven slapen. We gingen bij haar langs, maakten kennis, dronken een glas water en lieten onze spullen achter. Vervolgens liepen we met haar de stad door, en liet ze ons de mooie plekken zijn. Om half 6 deden we boodschappen en kookten pasta bij haar. We aten samen en om half 8 liepen we langs het water naar een super leuk café ‘de Werf’. Ik dronk warme choco; warme melk met stukken chocola die je er zelf door moest roeren met een prins koek. We sliepen in een zaaltje, ik op een dun matje. Veel geslapen heb ik niet.
Wel had ze een heerlijke douche, dus was ik de volgende ochtend toch fris. We ontbijten samen en vervolgde onze weg naar Brussel.
Bij het tankstation stopte niemand dus besloten we door te lopen tot stoplichten. Ik hield nog maar net mijn bordje omhoog of er stopte al een auto. Twee aardige studenten die ons in de buurt van Brussel af konden zetten. Vanaf daar stopte er een man die ons in t westen van de stad af zette. Vandaar namen we de tram en de metro het centrum in. We kochten een dagkaart voor het ov, zodat we makkelijk alles konden zien. We kochten ook een plattegrond. Het was pas 12u. We liepen wat door de stad en belde een jongen die bij mij op school had gezeten en nu in Brussel woont. We reisden naar de andere kant van de stad, en dronken een kop thee bij hem. Na deze rust pauze, reisden we weer door Brussel zonder backpack. Op naar manneke pis, de vele straatjes en winkels. Ik kocht een nieuwe broek, en we liepen langs mooie gebouwen pleintjes en toeristen. We vonden Brussel mooi en gezellig. We liepen veel, aten koekjes en gingen uit eindelijk uit eten. In een straatje die leek op een toeristisch straatje in Parijs, waar iedereen je naar binnen probeert te sleuren. Ik at gerookte zalm, vervolgens lam met frietjes, en een wafel toe. Om 10 waren we terug bij die jongen, kletsen wat en gingen rond 12 op bed. Hij had maar een bed, dus improviseerden we een extra bed van dekens. Die nacht sliep ik een stuk beter.
De volgende dag vertrokken we om half 9, op naar Brugge. We reisden naar het oosten met de tram en vervolgens weer de bus die in de buurt van een tankstation stopte. Daar reisden we mee met een lieve vrouw met een zoontje tot gent. En volgens een studente met vader tot in Brugge. Waar we om half 12 aankwamen. Brugge is een klein stadje, erg toeristisch, het sprak ons minder aan. Een erg oud stadje met veel bruggen, wat parkjes. Om 2 u belden we de moeder van een vriendin van een vriendin op, waar we mochten blijven slapen. We liepen naar hun huis toe, waar we meteen een lekker maal kregen.  Soep, rijst en sla. We zaten aan tafel met de ouders en twee zoontjes. Om 4u liepen we de stad weer in. We dwaalden wat rond, kochten eten en drinken en ploften neer op een plein. Deze dag was het weer niet zo mooi als de afgelopen dagen. Af en toe regende het erg. Brugge was s avonds mooier, met de lichtjes die weerkaatst worden op de straten, en nu de toeristen weg waren. We dronken ergens koffie waar we ons vermaakten met wifi. Uiteindelijk liepen we terug naar ons slaapadres. We speelden leuk met de zoontjes tot een uur of 10.
Ik sliep in heerlijk in een tweepersoons bed. Echt heerlijk, en zoveel ruimte en zacht. 
Maandag, inmiddels, stonden we om 8 uur op, ik speelde met de zoontjes en vervolgens ontbijten we. Om half 10 liepen we naar een tankstation op naar Nederland. Een echtpaar bracht ons tot Gent en een jongen onderweg voor z’n werk in een busje, bracht ons naar Bergen Op Zoom. 
Eenmaal in Nederland, zijn we overgestapt op het OV, wat misschien niet heel slim was. Want door het slechte weer, reden er weinig treinen. Waardoor we uiteindelijk de bus naar Rotterdam namen, daar de tram naar centraal en vervolgens nam ik de trein naar Utrecht. Dit kostte mij 3 uur! Het liften ging sneller.

 We hadden onze reis trouwens niet van te voren gepland evenmin zekerheid over een slaapplek. We contacten steeds mensen via internet als we wifi hadden. Het kwam steeds precies goed. Het fijne met het liften in België is, is dat ieder Nederlands spreekt en dat de afstanden klein zijn. Zo hadden we steeds veel tijd om de steden te verkennen. We zorgden steeds bij aankomst dat we een kaart van de stad kwamen, en een slaapplek regelen. Om vervolgens de stad te verkennen.
We zijn niet naar Gent en Antwerpen gegaan omdat ik daar recentelijk nog was. 

We hebben een mooi weekend gehad, en ik kreeg weer een gevoel van vakantie. Voor niet meer dan 30 euro in totaal. Het was gezellig, hebben allerlei soorten mensen leren kennen en veel gastvrijheid genoten. We hebben gemerkt dat België wat duurder is dan Nederland en we hebben weer wat Vlaams geleerd zoals dat liften geen stukken mensen hoeft te kosten.

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

brieven

Positief!