Naamsverwarring

Door een grapje die ik maakte tegen een vriend van me; ik vond dat hij zijn facebook naam moest veranderen in een ‘grappige’ verandering. Zijn antwoord luidde: alleen als jij je naam veranderd in Nina. En dat deed ik.
Dit zette mij aan het denken. Ben ik Nienke? Voel ik mij Nienke? Welke naam past eigenlijk bij mij? Ik vond Nina eigenlijk een leukere naam, en kreeg ook leuke reacties van mensen.
Na hier goed over na gedacht te hebben, besloot ik eigenlijk Níne mooier te vinden. Ik heb het wel eens gehoord en vond het altijd al mooi. Een mooie variant tussen Nienke en Nina. En ja, ik voel mij Níne.  
Namen is een interessant fenomeen, je krijg het bij je geboorte. Maar past het bij je? En hoe kan een naam bij je passen? Blijkbaar hechten wij een symbolische betekenis aan een woord, een woord waardoor mensen je makkelijk kunnen aanspreken. Een woord dat jou onderscheid van de rest. Een woord waarmee je je identificeert. Sommige mensen zijn niet zo bezig met hun naam, ze hebben die gekregen, dus dat is mooi handig. Anderen veranderen hun naam of krijgen een koosnaampje later in hun leven.
Bij de vraag ‘Welke naam past bij mij?’, volgt als van zelf sprekend de vraag : ‘Wie ben ik?’. En ‘Wie wil ik zijn?’ en ‘Hoe wil ik dat anderen mij zien?’.
Als Níne dus.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

brieven

Positief!