B'day 2

Hoewel het gebruikelijk is om bij de jarige op bezoek te gaan, verschilt het hoe je je verjaardag viert. Zoals ik het van vroeger ken, was een kinderfeestje een hoogtepunt in het jaar. Waarbij kinderen eerst taart eten, of zelf de cake versieren; wat een grote bende kan geven. Ik zie nog de bakjes hagelslag, suiker figuurtjes en bussen slagroom. Vervolgens werden de cadeaus verstopt of een ander spel gespeeld rond de cadeaus. Daarna kwam de hoofdactiviteit zoals zwemmen, een speurtocht, naar een speelhal gaan, bowlen, knutselen of diverse spellen spelen. Ken je nog het koekhappen of spijkerpoepen? Er was altijd erg veel snoep, in de avond aten we meestal friet en iedereen kreeg een snoepzakje mee wanneer ze naar huis gingen. Je probeerde altijd zo creatiefs en uniek mogelijks te verzinnen voor je verjaardag, om de dag zo speciaal mogelijk te maken. Het kostte veel voorbereiding [voor de ouders]. De verjaardag met familie vierde ik apart; waarbij ik gewoon speelde met de kinderen en de volwassen zaten te kletsen. Eenmaal wat ouder werd het speciaal wanneer je een slaapfeestje mocht houden. Verjaardagen vieren zijn in mijn omgeving steeds schaarser geworden. Vaak worden enkel nog een paar goede vrienden uitgenodigd.
Maar ieder geeft er natuurlijk zijn eigen draai aan, men neemt het touw in eigen handen om het zo te vieren als diegene wil.
Ik heb een Duitse vriendin die vind dat je een verjaardag niet eerder kunt vieren dan je jarig bent, dat zou ongeluk brengen [wellicht om dat je een jaartal viert die je nog niet bereikt hebt..]. En een andere vriendin [ik geloof Spaanse] vertelde me dat anderen altijd haar verjaardag organiseren, het is niet gebruikelijk om dat zelf te doen. Dat doet me denken aan de zogenaamde Amerikaanse Surprise party.
Sommige leeftijden kennen een speciale waarde. Gekenmerkt door de overgangsfase [Rites des Passages] naar bijvoorbeeld volwassenheid, de leeftijd voor het kopen van Alcohol, tabak, of een rijbewijs. Zo kennen wij 16, 18, 21, sommige ronde getallen, en 50 is helemaal speciaal; Sarah of Abraham. Waarbij sommige mensen een pop in de tuin zetten met een spandoek erbij waar een kort gedichtje op staat.  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Chill