تهنئة, অভিনন্দন, Felicitacions, 祝賀, 生日快樂, χαρούμενα γενέθλια,zorionak, til hamingju með afmælið, Joyeux anniversaire

 تهنئة, অভিনন্দন, Felicitacions, 祝賀, 生日快樂, χαρούμενα γενέθλια,zorionak, til hamingju með afmælið, Joyeux anniversaire
Ja. Gister was ik jarig. Apart fenomeen. Je viert dat je een jaar ouder wordt, je viert dat je geboren bent, dat je leeft. Dus eigenlijk een feest om stil te staan bij de waarde van het leven. Je viert de overgangsfase, naar een andere leeftijd, naar een andere fase, ookwel Rite of Passage.
Je krijgt cadeau’s en felicitaties. Hoe je het viert hangt af van je ouders, vrienden, omgeving. Je woonplaats, land en continent. Inmiddels heeft het overal wel een betekenis. Maar kom ik al op het eerste verschil. Wij, o.a. in Nederland, Belgie en Duitsland [genaamd Geburtstag], vieren onze verjaardag op onze geboorte dag. Maar in sommige landen/culturen [historisch Romaanse Katholieke en Oosterse Orthodoxe landen] wordt de verjaardag niet gevierd op de datum van de geboortedag, maar op de naamdag, de dag van de heilige waarnaar men vernoemd is.
Wij kennen diverse tradities toe aan onze verjaardag. Zo krijg ik altijd een ontbijt op bed, de woonkamer is versierd met slingers en ballonen en er worden diverse verjaardagsliedjes gezongen. En natuurlijk een taart met kaarsjes, waarbij de hoeveelheid kaarsjes duidelijk maakt hoe oud je bent geworden,  die je dan in een keer probeert uit te blazen en dan een wens mag doen.
We krijgen cadeaus van familie en vrienden. Dit is een gekocht of gemaakt geschenk is, van een bepaalde waarde, die ongeschreven is. Maar waar weldegelijk opvattingen over zijn over hoeveel het ongeveer moet kosten. Deze is dan [meestal] met zorg ingepakt in cadeaupapier. Vroeger in alle, tegenwoordig in sommige, winkels kun je het cadeau laten inpakken.  In warenhuizen in Duitsland maken winkels er een mooie geschenk van tegen kosten. Soms krijg je dingen die je hebt gevraagd, die staan op je verlanglijstje.
Verder ontvangen we [hoewel in steeds mindere mate] verjaardagskaarten, emails, sms’jes en tegenwoordig felicitaties via face book zijn gebruikelijker geworden. We trakteren [meestal iets lekkers of juist gezonds] op school of werk. Ik zie mezelf nog door school lopen met de versierde cake, slingers om mijn armen, een verjaardagsmuts op. Ik stond op de stoel in mijn eigen klas, en kreeg van alle juffrouwen een sticker.  

Verjaardagen zijn speciale dagen, een hoogtepunt in een jaar. Gekenmerkt door veel aandacht en liefde. Een dag om niet te vergeten. Ik kan vele verjaardagen dan ook herinneren, dagen die op elk mogelijke manier speciaal worden gemaakt; door bepaalde uitstapjes, bezoek en bijzondere cadeaus. Naast dat het jezelf vrolijk maakt, heeft het denk ik ook een sterk sociale waarde. Je contacten met vrienden en familie worden versterkt, je spreekt waardering voor elkaar uit [door ze uit te nodigen en door vervolgens een cadeau te ontvangen]
Om te voorkomen dat ik nu een grote lap tekst plaats, vervolg ik dit stuk morgen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Chill