Social? - media

Het is raar hoe belangrijk Facebook is in mijn leven. De rol die computer speelt. Eigenlijk in een groot deel van mijn leven. Het lijkt de nieuwe manier van contact, die essentieel is voor een sociaal leven. Vroeger kon ik uren msn-nen, sites maken, kindertent, piczo, op hyves zitten en nu Facebook. Niet dat ik er naast niet mensen zag; het was altijd vooral ’s avonds. Het is een manier om met veel mensen tegelijk in contact te zijn; waarvan je weet dat ze thuis zijn. Als je iemand belt weet je nooit of het gelegen is.
Ik zeg niet dat ik dit ideaal vind. Het liefst zo ik niet op de computer zitten en in die tijd met mensen om mij heen zijn. Maar afspreken lijkt vaak lastig; iemand moet maar net kunnen. Skypen vind ik eigenlijk ook fijner dan berichtjes sturen; omdat je dan iemand spreekt; en evt ziet.
Vroeger schreef ik nog wel brieven; jammer dat dat nu niet meer gebruikelijk is. Maar het lijkt ook zo omslachtig. Het kost veel tijd om te schrijven, op de post te doen. Terwijl je via de mail iemand meteen iets laat weten en direct antwoord terug krijgt. Maar het is wel leuk!
De echte interactie, van persoon tot persoon, lijkt af te nemen in de jaren. Over het algemeen. Toch betwijfel ik dit. Ik zie regelmatig mensen. Het is denk ik meer dat ik computer in plaats van lees, bel, schrijf, film kijk, of wat je anders ook ’s avonds zou doen. Het is misschien meer een vervangende hobby. Misschien is er hierdoor wel juist meer contact. Vroeger las je misschien. Dat deed je alleen. Nu computer je, en heb je contact met anderen. Of computer je sociale leven laat bloeien of afnemen hangt van jezelf af. En het belang dat je eraan hecht.

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Bank

Chill