Oma

Hoewel mijn beide oma's anders zijn. Zijn ze uniek. Oma's zijn anders dan alle andere mensen. Ze hebben zoveel liefde, gastvrijheid en zijn vrijgevig. Ze willen altijd helpen, staan altijd voor je klaar. Houden van gezelschap en van kletsen. Ze lezen, bellen, sturen kaarten en kijken 's avonds wat tv. Hebben hun eigen dialect, kookkunsten, opvattingen en geloof. Een liefde voor bloemen. Maar worden ook oud, moeilijker te been, slechter gehoor, medicijnen etc. Maar genieten vaan hun leven. Ze hebben veel meegemaakt en kennen zware tijden. Kennen nu veel verlies, mensen om hun heen verdwijnen. Ze kunnen nu eindelijk rusten, na hun zware leven, nu lekker zitten en kletsen. Geen zorgen meer om het werk.
Ze hebben hun eigen spullen, hun oude leuke apparatuur. De geluiden die hun huis kent, de klokken, de geluiden van buiten. De geuren van het eten, de foto's aan de muur.
Er veranderd veel, vroeger ondernam je dingen, nu is dat haast onmogelijk. Ik zag hen vaker en speelde veel. Nu zijn ze altijd thuis, en leren de computer en mobiele telefoon kennen. Ik vind die  nieuwe wereld jammer, ik hou meer van het oude. De radio, bandjes en grote klokken.
Ze hebben zoveel kennis, levenservaringen, opvattingen en studies. Wanneer je kletst komt het vaak niet zo diep, maar door de goede vragen te stellen, leer je ze kennen. Leer je jezelf kennen, jouw roots. Je leert de fundamenten van het leven, neem er de tijd voor om ze  uit te diepen. Maar doe het wel, het kan erg toevoegend zijn. Voor je het weet kan het niet meer.

Ik wil later ook zo'n oma worden, maar de generatie van mijn oma's is uniek. Ze kennen andere tijden, een totaal ander leven. Ik wil geen moderne oma zijn die haar klein kinderen spreekt via technologie. Ik wil taarten bakken, spelen en kaarten sturen. Mijn eigen kookkunst en liefde en vrijgevigheid. Een echte oma wil ik worden, een echte oma zal ik zijn.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Chill