Christendom

Christendom
Ik ben er nooit echt in aanraking mee gekomen. Enkel vanuit mijn Oma, wanneer ik daar af en toe was ging ik mee naar de kerk. Een heel bijzondere mooie kerk. Tevens bezoek ik altijd alle kerken die ik tegenkom op vakantie, de sfeer, de geur, de inrichting vind ik altijd heel bijzonder. Bij mijn Grootouders hangen kruisjes met Jezus, schilderijen/afbeeldingen van Maria. Het voelt vertrouwd aan, zo vormt het Christendom  een bron van liefde voor mij. Dit zijn echter vooral Katholieke ervaringen. Terwijl grotendeels van Nederland Protestant is.
Je opvoeding is dan ook van belang, het is het gene wat je leert. Wat je normaal acht, als vanzelf sprekend. Het is de kennis die je hebt. Je weet niet beter. Of je streng volgens bepaalde opvattingen wordt geleid of juist heel open. Kom je met andere opvattingen in aanmerking of besloten. Zo ben ik ‘seculier’ opgevoed, maar mijn ouders Katholiek. Wat mijn opvoeding wel weer een Katholieke basis geeft (normen en waarden). Op school heb ik af en toe wat mee gekregen, bij kerst en Pasen. Maar heel gering, gezien ik op een Montessori en Vrije School heb gezeten. Ik had dan ook nooit vriendjes en vriendinnetjes die gelovig waren. Hierdoor heb ik nooit echt een beeld gekregen van wat het Christendom inhield, hoe je het kunt zien en ervaren. Ik heb wel de vrijheid om te geloven wat ik wil en daarin keuzes te maken. Maar het is makkelijk een keuze maken als je weinig van de andere mogelijkheden afweet. Daarom is Antropologie zo interessant, je komt in aanraking met al het mogelijke.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen