Romantisch Vlaanderen


Het is er heel anders dan in Nederland. Vlamingen zíjn heel anders dan Nederlanders. Ik heb er een romantisch beeld van. Alleen al toen ik voor het eerst in Antwerpen kwam; ik was meteen verkocht. Dat is míjn stad; ik zou daar ooit gaan wonen, leven en genieten. Evenals de mensen. Ze zijn lief, beleefd en dat blijkt uit alles wat ze doen. Hun spreken. Wij zeggen ‘oh kut’ zij zeggen ‘oh oei’. Wij ‘jezus’ zij ‘amai’. Wij ‘je’ zij ‘u’. Om maar wat voorbeelden te geven. Ze zijn oprecht, soms wel erg voorzichtig en te beleefd in de ogen van Nederlanders. Ze zullen hun mening minder stellig en duidelijk opperen. En hebben leuke, creatieve woorden, woorden die gewoon bij de Nederlandse taal blijken te horen. Regenbotten, kot, pompelmoes, nonkel. Ze praten zachter, vrolijker. Alles lijkt beter aan Vlamingen. Zelfs hun wafels en chocola.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen