Bewust leven

Ik ben altijd aan het zoeken geweest. Wie ben ik? Wat wil ik? Hoe wil ik leven? Ik heb het altijd geweten, maar was me er eigenlijk niet bewust van. Ik wees mijn ouders er bijvoorbeeld op, op vrij jonge leeftijd, dat ze de kraan niet moeten laten stromen als ze hun handen wassen. Alleen de kraan opendraaien wanneer je hem gebruikt.
Nu weet ik het, omdat ik mensen vind met dezelfde ideeën. Een duurzaam milieubewust leven. Ik ben wellicht een hippie, of ik word er een. Constant ben ik op zoek met hoe het beter kan. Leven met zo min mogelijk impact, zo gezond mogelijk voor jezelf en je omgeving. Idealistische ideeën, verzetten tegen wat anderen normaal vinden. Zoals het leven met cosmetica, het leven met verspilling en consumeren. 
Het is prettig om me te realiseren dat ik niet de enige ben, dat ik me zelfs bevind in een land waar steeds meer mensen mijn ideeën delen. 
Het is een streven, een zoektocht. Hoe kan het beter? Het is een levensstijl, hoewel ik weet dat ik zelf wellicht niet heel veel impact heb. Toch voel ik me er goed bij, en weet dat een beetje verandering ook grote veranderingen teweeg kan brengen.
Zo lees ik interessante artikelen op 'Hetkanwel'. Zij verrijken mij met nieuwe inzichten. Een artikel gaat bijvoorbeeld over het stoppen met het gebruik van shampoo. Na twee weken merken mensen het resultaat, gezond haar dat niet vet wordt. Leven zoals natuurlijk is. Zo worden mannen minder snel kaal als ze geen haarproducten gebruiken.
Daarnaast, zij onderzochten en ontdekten dat het beter is de afwas zelf te doen in plaats van de vaatwasser. Er gingen geruchten rond dat het onderzocht was dat de vaatwasser zuiniger zou zijn. Ik, en zij blijkbaar ook, geloofde dit niet. Dit komt omdat wij onze afwas in een teil doen. Dit is veel zuiniger dan de vaatwasser, waar mensen hun afwas zelfs nog voorspoelen, en dus meer energie en water kost. In het eerdere onderzoek vergeleken ze de vaatwasser met een handafwas met stromend water. Afwassen met de kraan aan is uiteraard slecht. Dus de conclusie is, was af in een afwasteil en bespaar veel water en energie.
Zo leef ik dus, bewust en lettend op een natuurlijke en niet-verspillende levensstijl.  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen