New Nederland

Wat is een jetlag eigenlijk? Dat vroeg ik me al lange tijd af, het klinkt eng. En onbekend.
Zou ik een jetlag krijgen? Hoe zou ik dat merken?
Toen ik 's nachts werd wist ik het. Ik heb een jetlag. Ik was klaar wakker van twee tot zes en overdag was ik moe.
De volgende nacht kon ik überhaupt niet in slaap komen, pas tegen vieren kreeg ik was slaap. Mijn lichaam is in de war, het zegt andere dingen dan mijn hersenen weer anders dan mijn gevoel.  Het is verwarrend. Niet alleen om het leven van Nederland te ervaren, maar ook het licht. Het is hier zó licht en lang. Ik zit nu aan tafel en eet mijn avond eten, maar het is nog licht en het lijkt er niet op dat het snel donker wordt. Ik zie dat het acht uur is, mijn gevoel zegt dat het vijf uur is en mijn lichaam zegt dat het 13 uur is en dat ik al veel te lang wakker ben. Dat is een jetlag, moeheid en verwarring. Maar er is ook een andere zijde, en dat is dat ik erg blij ben weer thuis te zijn. Het geeft zoveel energie om in mijn vertrouwde omgeving te zijn.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen