Eten met rechts en bijzondere planten

~  Gedurende de drie maanden dat ik in Auroville verblijf houd ik mijn observaties bij, om zo de culturen te vergelijken. Wellicht kunnen we er inspiratie uit op doen ~

Restaurants
Hoewel ik laatst schreef dat ik voor 2,50 hier at, het bleek dat dat nog toeristische prijzen waren. Inmiddels heb ik heerlijke dosa’s gegeten, voor zeventig cent. Dit zijn hartige pannenkoeken die worden geserveerd met twee verse groenten sausjes. Dit is een lokaal gerecht en bovendien veganistisch.




Mooi is dat bij de eettentjes de maaltijden en dranken geserveerd worden op/in roestvrijstaal servies. Dit gaat lang mee, is hygiënisch en valt niet kapot. Het populairste lunch-restaurant hier is een soort wat-de-pot-schaft-buffet. Met je bord loop je langs de Indiase vrouwen die bij pannen staan. Je hebt keuze tussen twee soorten rijst, tussen pittige en niet pittige curry en of je sla of komkommer wilt. Het is kost drie euro en het eten smaakt altijd erg goed. In Nederland zie je maar weinig van dit soort concepten. Uit lunchen gaan is hier erg gebruikelijk, uiteten gaan niet. We fietsen ’s avonds vaak lang voor we een geschikt eettentje gevonden hebben, omdat veel gesloten is. Grappig is om te zien hoe de Indiërs met hun rechterhand eten, iets waar ik me niet zo behendig in voel. Ze eten strikt met rechts omdat ze links voor het toilet gebruiken.

De hygiëne is hier erg goed, je kunt hier salades eten in de restaurants zonder ziek te worden en ook is er overal filterwater. Toch zouden veel plekken niet volgens het Nederlandse systeem worden goedgekeurd. Veel keukens bestaan uit een groot dak, met weinig muren. Ze zijn dus zo goed als open, handschoentjes worden niet gebruikt. Hier merk ik extra goed hoe erg Nederland bestaat uit regeltjes. Dit hoeft niet per se erg te zijn, al vind ik de flexibiliteit hier wel fijn. Minder veilig is het verkeer, het schijnt dat je je motor- of auto rijbewijs haalt zonder lessen te nemen. Dat is wel te zien in de chaos op de grote wegen.

Plantenkennis
Veel onnodige dingen die ik in Nederland zag, hebben ze hier niet. Zo laten ze de bladeren op de grond liggen, omdat het de bodem beschermt. Het water wordt hier vaak opgevangen in plaats van dat ze het via leidingen weg laten lopen. Om het vervolgens aan de planten te geven. Mensen hebben hier enige kennis van de (helende werking van) planten om hun heen, iets wat ik ook wil leren. Het is bizar dat dit gebied iets van veertig jaar geleden nog een woestijn was. Een gebied met weinig potentie door een geschiedenis van bomenkap en overexploitatie van het land. Door veel zorg van de Aurovilianen is het nu een rijkelijk groen gebied. Helaas kampt het wel nog met waterschaarste, zo is er afgelopen herfst geen moesson geweest en onder de felle zon verdampt er veel. Op plekken waar veel water komt, zoals bij een kraan, worden  bananen planten en papaja bomen geplant, deze hebben namelijk altijd dorst. De Banyan boom is een bijzondere boom, waarvan de takken ook de wortels zijn. Zo blijven ze altijd doorgroeien en ze kunnen hierdoor een groot stuk land innemen. Deze boom wordt hier ook erg gewaardeerd en spirituele betekenis aangegeven. Hieronder zijn dan ook vaak meditaties.



Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Chill