Alledaagse dingen; Angst

Angst
Als ik ergens niet van hou dan is het angst. Ik vermijd het altijd. Want als ik bang ben dan ben ik ook echt bang en word ik er ziek van. Dit kan al gebeuren als ik erover na ga denken. Zoals slecht weer, geesten, ziekten, dingen te verliezen, ik denk er liever niet over. Ik heb dus een beetje angst voor angst. Ik schrijf het nu wel op, maar vermijd het toch erover te denken. Ik ben beter in optimistisch zijn. Ik kijk liever vanuit het zonnige oogpunt. Al ben ik soms bang wanneer ik te positief kijk, dat het dan zal verdwijnen. Maar dat heb ik mijzelf verboden. Een positieve kijk helpt wel veel. Je ziet alles zoveel vrolijker. De kleine dingetjes worden in één keer groot. Geen lekke band terwijl je het glas op de weg niet kon vermijden, op tijd het vuur lager zetten wanneer de pan bijna overstroomde, een klein complimentje van iemand, een lach van iemand, een klein kindje dat onhandig en dapper van een heuvel loopt. Zo kan ik wel even door gaan. Je ziet zoveel meer. En gaat de zon toch weer schijnen, al waren de wolken nog zo dreigend.

Reacties

  1. Er is ook zo'n oude uitdrukking die zegt:
    "de mens lijdt het meest
    aan de dingen die hij vreest"
    met andere woorden het is meestal niet nodig angstig te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Koeien op de weg, alledaagse begroetingen en duurzame keuzes