Twijfel

Terwijl ik wacht op het vliegtuig vraag ik me af waarom ik dit doe. Ik ben net door de douane check heen waar ik een flink verhoor kreeg. Dit gaf mij het gevoel dat ze mij niet vertrouwde, erg onprettig. Het gevoel van 'waarom' had ik sinds vanochtend toen ik om vijf uur op stond. Ik had koorts en nauwelijks geslapen. Veel liever zou ik in bed blijven. Ook heb ik veel tranen gelaten, wat ik helemaal niet wilde. Ik voelde mij ellendig. Waarom reis ik steeds? Het is als een draaikolk waarin ik wordt meegezogen. Het is wat van je verwacht wordt door medestudenten. 'Waar ben jij geweest?' 'Oh, ik ook!' en meteen heb je een klik. Waarom willen we ervaring op doen en ontwikkelen door middel van reizen? Worden we er echt wijzer van? Uiteindelijk keren we weer naar ons thuisland en gaan we door met ons leven. Zijn we veranderd door de ervaring? Naar mijn mening is het een herinnering die steeds verder wegzakt. Tot het enkel nog een feit is. Ik heb veel landen gezien maar toch vraag ik me steeds af waarom. Elke stad is gewoon stad. Natuur is heel mooi en reizen kan dan ook voor een leuke ervaring zijn, een fijn tijdverdrijf. Maar Nederland is ook mooi en fijn om te zijn. Waarom wordt dat minder gewaardeerd?
Het schrijven van mooie artikelen over je reizen en het creëren van cultuurbegrip geeft uiteraard een meerwaarde. Maar dat zou ook in Nederland kunnen.
Voor nu houd ik het erop dat het een leuke ervaring is, ik zit in het vliegtuig en ben lang bezig geweest met de voorbereiding. Al zal ik niet ontkennen dat het mij een fijn idee lijkt om weer thuis te komen, te knuffelen en te zijn op mijn vertrouwde plek.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Koeien op de weg, alledaagse begroetingen en duurzame keuzes