Groener aan de overkant

Als dit al de top van de samenleving is.. Je kunt weinig vragen van studenten. Het lijkt te moeilijk om plastic afval in de feloranje plastic afvalbakken te gooien op de universiteit. Als je erin kijkt zie je weinig wat op plastic lijkt. Tevens is het vreemd dat studenten die elke dag koffie uit de automaat halen nooit een eigen mok meenemen, maar achteloos de plastic bekertjes gebruiken en vervolgens weggooien. Nog vreemder vind ik het als docenten dat doen, die hebben immers een eigen kamer waar ze een mok kunnen bewaren en meenemen naar de automaat. Duurzaam en klimaatbewust-zijn is hip, maar het lijkt meer in woorden dan in daden. Velen praten erover maar in hun gedrag zie je er weinig van terug. De verwarming gloeit elke dag, de kraan drupt en het lichtknopje wordt zelden uitgeklikt. Nog het schokkendst vind ik hoeveel eten er wordt weggegooid. Zelfs eten dat nog prima is. ‘Ja maar dat brood is niet lekker meer’ krijg ik als antwoord wanneer ik wijs op een paar sneetjes brood in de afvalbak (die ik er regelmatig in zie verschijnen). Puur omdat het droog is, hier zijn vele oplossingen voor, van invriezen tot roosteren. Maar ook eten waar niks aan mankeert wordt vaak weggegooid, ik zou niet weten wat de reden hiervoor is. Het is soms best lastig om de mensen om mij heen niet te begrijpen. Ik vind ze aardig maar ik snap ze gewoon niet. En toch kan ook ik bewuster leven, als ik geen water zou koken en enkel producten uit Nederland zou consumeren. Geen spullen meer kopen, ander wasmiddel gebruiken en verpakkingsloos-leven. Het kan áltijd beter. En dat is het proberen waard.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Koeien op de weg, alledaagse begroetingen en duurzame keuzes