Emoties

Emoties gaan voortdurend op en neer. Terwijl ik dit opschrijf besef ik dat dit wel erg dramatisch klinkt, ik bedoel het echter anders dan iemand met een bipolaire depressie. Ik merk het bij mezelf wel vaker. Je wordt vrolijk wakker in een door de zon verlichte kamer. Vervolgens lees je een mail waarin iemand met een nare boodschap komt. Bijvoorbeeld dat je onvoldoende hebt, je verwacht wordt over 5 min op een bespreking te komen, je een boete hebt, ga zo maar door. Hoewel je je best doet dit je humeur niet te laten beïnvloeden, merk je toch dat de vrolijkheid wegstroomt. Vervolgens stap je op de fiets en is het heerlijk weer buiten, bovendien groeten mensen erg aardig. Dan komt er iemand de hoek om gescheurd, die vervolgens loopt te schelden. Eenmaal op bestemming komt er een vriendelijk persoon op je af, met wie je een leuk gesprek hebt. Volgens mij ben ik wel duidelijk. Elk moment, elke gebeurtenis kan een grote impact op je hebben. Hoelang deze impact dan ook mag duren. Nare momenten kunnen echter ook opvallend vaak achter elkaar gebeuren, evenals positieve overigens. Deze emoties worden dus veelal door anderen beïnvloed, je hebt dus weinig greep op deze situaties. Wat je echter wel kan doen, is door middel van optimisme, alles positief proberen te zien.  En de nare momenten niet zo zwaar mee te laten tellen.
Waar ik bijvoorbeeld vrolijk van word is zoals ik al kort schetste, wakker worden in de zon, fietsen wanneer de hemel blauw en de lucht fris is, aardige mensen, een lach van iemand, vooral van een leuke jongen. Op het moment niet iets leuks meegemaakt? Nagenieten werkt ook heel goed!

Reacties

  1. Helemaal waar! Gelukkig kan een positieve kijk op de dag al veel goed maken :)

    Een wijze toepasselijke spreuk van mijn Flow kalender: "Alle emoties zijn goed. Want: menselijk. Zolang we ze maar in evenwicht houden, en niet verstarren in één gevoel".

    En: "Je hebt het leven niet volledig zelf in de hand. Soms ben je afhankelijk van de spelingen van het lot. Je leven hangt niet volledig af van jouw keuzes. Wat een geruststelling".

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen