Vrienden

Student zijn
Het is hard werken, maar het brengt ook veel gezelligheid met zich mee.
Hoewel je ook op jezelf bent, en zelfstandigheid nodig hebt, kom je ook in contact met veel mensen. Je kunt altijd mensen opzoeken. Naast dat alle vakken en boeken leerzaam zijn, ik het student zijn opzich ook heel leerzaam. Leerzaam hoe je met geld om moet gaan, wat een goed leefritme is, wie je bent, wat je wilt en wat je met je vrije tijd doet. Er zijn mooie studiereizen. Daarnaast is al het sociale ook interessant. Je leert veel nieuwe mensen kennen, die je nieuwe inzichten geven. Mensen met andere interesses, hobby’s en opvattingen. Zij helpen je denkkader verbreden en hebben mogelijk leuke ideeën die jij op je eigen leven kunt toepassen. Naast dat deze verschillen contact met anderen kan versterken, helpen overeenkomsten ook een band versterken. Juist de overeenkomsten werken bindend. In een gesprek ben je toch altijd opzoek naar welke interesses, opvattingen, hobby’s je deelt en welke mensen je beide kent. En welke woonplaats je hebt. Wanneer je een raakvlak hebt, kun je hier lang over door praten, alles ter versterking van het contact. Als je deze basis eenmaal gelegd hebt, kan het contact verder groeien over het gewone of opvallende dagelijks leven.
Dit is wat ik mij nu bedenk en wat mij steeds weer opvalt in contact. Het klinkt allemaal erg theoretisch, maar toch is het praktisch. En geeft wellicht inzicht.
Vrienden hebben is dus heel gezellig en leerzaam tegelijk. Vrienden zijn waardevol. Het leuke aan student zijn is ook dat er zoveel leuke mensen om je heen zijn. Het opbouwen van een band kan soms wel wat langer duren, omdat iedereen het druk heeft en je elkaar niet elke dag/week ziet. Toch wanneer je vrienden en leuke contacten hebt is het van belang deze te onderhouden. En ze af en toe in het zonnetje te zetten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen