Oud en Nieuw

2012. Het jaar van de ondergang.
2013 Het vervolg.
Maar het klinkt niet.
1-1-13, ik weet niet. Ik heb nooit een sterke affectie gehad met het getal 13 gehad. Ik kan me voorstellen dat de Maya's dachten dat het voor dit jaar gedaan zou zijn.. Toch zullen we er maar een goed jaar van maken, want schijn bedriegt zoals ze zeggen. Bovendien moet je niet kijken naar het uiterlijk, maar naar het innerlijk!
 
Ik vond oudjaars dag raar, er hing een vreemde sfeer in de stad, de mensen droegen een soort norsheid om zich heen. Ze waren onoplettend en geïrriteerd. Zo vertelde een vriendin dat zelf klanten bij haar winkel zelf scholden! Mensen waren dus zelfs onbeschoft! Hoe komt dat? Voor kerst zijn mensen ook gespannen en warrig maar wel aardig. De lampjes overal, je voelt de spanning en hebt zelf ook zin in die fijne avond. Maar dat ontbrak deze dag.
Zien mensen al op tegen het weer gaan werken, verplichtingen, het houden aan de voornemens, het afvallen? Zien ze op tegen de kater die zal volgen? Of ervaren ze vooral de stress en drukte om er een mooie avond van te maken? Zoals het kopen van voldoende voedsel en drank. Zijn ze gespannen? Want het móet een mooie avond worden, het is iets waar menig mensen over praten. Waar mensen al ver van te voren over nadenken en plannen. Mensen hebben hoge verwachtingen, terwijl in feite is het maar een gewone avond. Een avond dat mensen dronken over straat lopen met flessen champagne, waar je enkel een club binnenkomt als je ver van te voren het veel te dure kaartje hebt gekocht en natuurlijk de lichtflitsen en knallen overal. Die dingen zijn natuurlijk niet alledaags, het is wat wij van die dag maken. Er zijn ook mensen die een hekel aan oud en nieuw hebben, die op bed liggen met een kussen op hun hoofd, de honden worden gek en beiden schikken om de haverklap.
Ik deed geen van beide. Ik liet het over mij heen komen, zonder te plannen. Zoals elk jaar. Ik ging dit keer naar een vriendin toe. Waar de lekkere hapjes al klaar stonden. We vulden onze buiken, schonken de prosseco in [waar ik overigens niet vel van gehad heb, omdat ik het niet naar binnen krijg] en kletsen de avond vol. We zetten een filmpje op, gezien haar zenders nog niet zijn geïnstalleerd en zongen mee met Grease. Om 12uur stonden we op de Oude Gracht, we dwaalden een beetje door de stad heen. Er waren dronken gekken die met vuurwerk klootte, er waren vrolijke glazen klinkende mensen en er was veel vuurwerk. Overal waren de knallen te horen, vooral dichtbij. Dat is weer eens wat anders, dan kijken vanaf het zolderraam. Met mijn hart vast namen we overal een kijkje. Het viel me op dat er vooral oudere mensen of buitenlandse jongens op straat waren. De ‘leuke’ studenten waren ongetwijfeld bij een feest. Wij hadden het overigens erg gezellig met elkaar.
Het regende. Maar dat vond ik niet erg, wel fijn juist. Mijn haar was nat en het klitte meteen, maar dat maakte niet uit. Het vuur dooft snel als het nat is en het geeft ook wel sfeer. Het regende ook niet hard.  Weer binnen was het lekker warm. We zongen mee met foute liedjes, de buren waren niet thuis. Uiteindelijk vielen de oogjes dicht. Het was een gezellige avond geweest, maar waarom mensen het zo speciaal vinden? Ik vind het drukmakerij om niks, het is leuk maar veel moet je er niet van verwachten, want dan valt het steeds tegen.
Toen ik wakker werd was het 2013, toen ik ging slapen ook, maar toen realiseerde ik het me niet. Het is een nieuwjaar. Het nieuwe jaar begint stil. De wereld slaapt, diep, nog rustend voor de kater toe slaat. Er is niemand op straat en zelfs geen vuurwerk meer te horen! Bij mijn ouders thuis lijkt het sowieso alsof er een stuk meer de lucht in gaat, ook in het nieuwe jaar. Wat ik overigens hier niet mis. Die rust vind ik fijn, maar ook wel verdacht stil. Energiek het jaar beginnen vind ik ook wel een goede start.
Ik heb een rustige, ontspannen eerste dag. Wat lezen, schrijven, kletsen en eten. De uren vliegen voorbij, maar het maakt niet uit. Ik heb nog een heel jaar. Een heel jaar om er iets van te maken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

brieven

Alledaagse dingen; Angst