Weg

Weg

Je hebt het vast wel eens meegemaakt. Iets is opeens verdwenen. Meestal vind je het een paar minuten later terug en blijkt het op een 'domme' plek te liggen, zoals voor je neus, in je zak of onder je boek. Sommige dingen vind je een paar dagen later terug, of vindt iemand anders voor je. Zo gaat het meestal. Maar iets helemaal niet terugvinden? Dat iets werkelijk is verdwenen? Dat kan toch niet?

Ik heb het vroeger wel een gehad met een gel-pen of andere spulletjes. Maar heel af en toe kwam het voor. Het laatste dat ik ben verloren weet ik niet. Het zal vast iets zonder echte waarde zijn. Ik let dan ook altijd goed op mijn spullen en ben nooit bestolen. Behalve van een mobieltje die ik in mijn jaszak had laten zitten die ik op de kapstok op school had gehangen. Verder niet.
Nu is het mij laatst helaas overkomen. Ik raak wel vaker dingen kwijt in mijn grote chaos, maar na een paar dagen vind ik het terug of mijn moeder, zij is daar erg goed in. Maar dit keer was het serieus. Mijn bankpas was weg. Ik had hem enkele dagen geleden voor het laatst gebruikt. En door dat gedoe dat je tegenwoordig je pas in een pinautomaat moet stoppen, vergeet ik hem wel eens er uit te halen. Waar iemand mij dan gelukkig op attendeert. Zou dat weer het geval zijn geweest? Ligt het niet toch tussen mijn spullen? Of zou hij uit mijn jaszak zijn gevallen?
Ik ben langs de bieb gegaan, langs de uni, maar had werkelijk geen idee waar ik hem verloren zou hebben. Normaal herinner ik me dingen vrij helder. En hoewel ik nu diverse heldere momenten had, bleek geen van alle helder genoeg te zijn. Na een week was hij nog steeds foetsie, en nergens gevonden.  Dus besloot ik maar een nieuwe aan te vragen. Eerst moet je sites afstruinen, vervolgens bellen en doorgeven dat je een nieuwe wilt. Naast de belkosten moet je tien euro betalen. Nouja, dat is wel te begrijpen, anders blijven ze bezig. Na een paar dagen lag hij al op de deurmat en gelukkig wilde ik mijn pincode behouden, anders heb ik ook nog de kans dat hij geblokkeerd wordt als ik hem niet goed onthoud.  Ik heb wel eens gehad dat ik mijn pincode opeens niet meer wist, maar was altijd slim genoeg om niet 3 x achter elkaar te proberen. Ik kon ook nog kiezen voor een fancypas met foto voor vijf euro extra. Maar daar zag ik het nut niet helemaal van in. Maar goed, mijn nieuwe pas is inmiddels ingewijd. En mijn oude heb ik nooit meer gezien. Gestolen lijkt mij sterk, want er is niks van mijn pas afgeschreven.
Toen ik laatst wat wilde printen in de bieb, kende hij mijn pas niet. Hij vroeg of ik hem wilde koppelen aan mijn studenten-account. Terwijl ik dat al een keer heb gedaan, het lukt dan ook niet omdat ik niet snapte waar die vraag vandaan kwam. Toen het me later lukte om hem te koppelen, omdat ik snapte dat dat gewoon inloggen op je studentennummer is. Wilde hij niet printen omdat ik ‘geen saldo’ had. Waar ik niks van snapte omdat ik toch zeker vijf euro op mijn chipknip had staan. Toen gaf ik het printen maar op. Later bedacht ik me dat omdat ik een nieuwe pas heb, waarschijnlijk er een nieuwe chipknip op zit. En dus het saldo dat daar opstond dus is verdwenen.
Een bankpas kwijtraken brengt een hoop verwarring met zich mee. Waar ook nog eens kosten aan verbonden zijn. Goed op je spullen letten blijkt maar weer erg verstandig te zijn, maar wat nou als je zo veel spullen hebt? Je kunt toch niet alles onthouden?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

brieven

Alledaagse dingen; Angst