Tegen, ga er niet bij zitten

Soms zitten dingen tegen. Ze gaan niet zoals je hoopt. Je staat op het punt je te irriteren, af te vragen ‘waarom?’ boos te worden, verdrietig, gefrustreerd. Dan denk ik bij mijzelf, ‘Nienke je bent te optimistisch voor dit, laat het je niet beïnvloeden, wat is er positief in deze situatie?’. Het is lastig. Maar het maakt het een stuk minder zwaar. Toch snap ik dingen soms niet. Toch dwing ik mezelf het maar gewoon los te laten. Niet alles heb je in de hand. Het blijven herhalen in je hoofd hoe naar het is, helpt niet. Tenzij je een oplossing kunt bedenken, maar dat kan ik meestal niet. Het gaat meestal om dingen die je niet in de hand hebt, en waarbij je het niet meer lijkt te kunnen veranderen. Je hebt een onmacht. En als ik ergens niet tegen kan… Maar ik bekijk het positief. Ik lach, omdat het ook weer niet zó erg is. Ik lach, omdat ik denk, hier leer je vast van. Volgende keer beter kijken, nadenken, of van het pech hebben zelf. Je leert dat dingen niet altijd goed gaan, waardoor je de dingen die goed gaan meer leert waarderen. Focus daarop. Je hebt misschien dat ongeval niet in de hand, maar wel hoe je er mee om gaat. Keep positive.
Laat je dus niet verslaan door tegenslagen. Geef je niet gewonnen. Regelmatig word ik geconfronteerd, maar ik ga door. Ik ga me geen zorgen maken, maar focus op een nieuw doel. En dat is wat ik nu ga doen. Schrijven helpt hier ook bij. Ik ga bedenken waar ik blij om ben, waar ik gelukkig van word, hoe ik de situatie naar mijn eigen hand kan zetten, hoe ik leer en hoe ik kan genieten.
Wat ik laatst las: doet iemand jou kwaad? Vecht niet terug maar blijf wijs.
‘An eye for an eye makes the whole world blind’ Gandhi


Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

brieven

Alledaagse dingen; Angst