Wijsheid in een kort stukje

Joodse wijsheden.
Van mijn oma heb ik een boekje gekregen waarin korte spreuken staan. Ik heb dit boekje doorgelezen, het valt me op dat de man-vrouw verhoudingen best gelijk zijn. Wellicht omdat het een vrij nieuwe uitgave is. Er staat zelfs ‘elke vrouw heeft haar eigen opvattingen’ en ‘De Bijbel is het enige boek in de gehele wereld, ook in onze eigen tijd, waarin vrouwen worden beschouwd als menselijk wezens, niet beter en niet slechter dan mannen’.
Verder staat er veel typische Joodse dingen in [belang van leren], opvattingen over God, een aantal uitspraken waarvan je de betekenis moet weten eer je ze zou kunnen begrijpen en een aantal waarbij ik mij goed kan vinden, een aantal die ik mooi vind.
Een voorbeeld van een vage, waar je overigens lang en diep over na kunt denken [en dus leuk is]: ‘De berg heeft een muis gebaard’. Een mooie vind ik ‘Door jouw oordeel over anderen, weten we hoe je over jezelf denkt.’
Wat mij vroeger altijd stoorde aan films en verhalen is dat de ‘goede’ altijd de ‘slechte’ vergeven of mild straffen. Terwijl de slechterikken altijd de goeden willen vermoorden. Er wordt overigens altijd veel tijd gerekt, waardoor iedereen vrij rond blijft lopen en niemand echt gepakt wordt. Dit lijkt de grondslag te hebben bij het geloof, wat je dan ook in dit boekje terug ziet. ‘Gelijk een man bid voor zichzelf, moet hij ook bidden voor zijn vijand’. Het heeft ergens ook een mooie boodschap, al vind ik het vaak net iets te ver gaan.
Het begin van wijsheid is ernaar streven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

brieven

Alledaagse dingen; Angst