Biobio


Ik las laatst meerdere artikelen in de VK over Biologisch voedsel, daar was eigenlijk maar weinig aan toe te voegen of op te merken. Ze bespraken dat uit onderzoek is gebleken dat biologisch voedsel niet gezonder is dan gefabriceerd voedsel. Maar je kunt natuurlijk ook om andere redenen biologisch eten: dierenwelzijn, lekkerder [al is gebleken dat blinden het eten niet meer waarderen], steunen van kleinere bedrijven en een die ze niet noemden: status. Veel mensen zullen het ook kopen omdat het hip is, een trend, om groen en duurzaam te leven. Anderen zullen ook vooral gevoelsmatig voor biologisch kiezen en niet zo zeer rationeel.
Ik denk dat het toch goed is om biologisch te eten; er zitten minder hulpstoffen in. En je zet je daarmee af tegen de massa productie. Bovendien kun je stellen dat mensen die biologisch eten gezonder zijn, misschien niet als je het eten met gezond gefabriceerd voedsel vergelijkt. Maar wel als je het met de levensstijl en consumptie gedrag van niet biologisch etende mensen vergelijkt. Mensen die biologisch eten zullen veelal bewuster leven en met het milieu omgaan. De fiets nemen, buiten zijn, misschien hoger opgeleid, minder snoepen, minder kant-en-klare sauzen en maaltijden en minder te veel eten. De bio-winkel heeft dan ook een veel kleiner aanbod aan ongezond voedsel en maakt niet overdreven reclame hiervoor. Terwijl bij reguliere supermarkten ze er alles aandoen om de Cola en chips op te laten vallen. En je langs alle koeken, snoep en chocola te leidden. Die bijna altijd in de aanbieding zijn.
Wanneer je biologisch voedsel vergelijkt met gezond supermarkt voedsel vergelijkt is er weinig verschil. Vereiste is dus wel dat je hoe dan ook gezond eet. Dat betekend: zilvervliesrijst, volkorenbrood, volkoren pasta, geen fastfood, snoeperijen, veel groente en fruit, noten en peulvruchten. Of te wijl: mijn ideale eten, aangezien ik tegen het andere niet kan. Dat is een natuurlijke reactie van mijn lichaam, die veel mensen niet meer ervaren. Mijn lichaam merkt dus blijkbaar wanneer ergens chemische/gefabriceerde stoffen in zitten, en waarschuwt voor ongezond eten. Jammer is wel dat het zo gewoon is om te snoepen. Het is ondenkbaar uit het leven en zit zelfs in onze sociale verwachtingen. Koekje bij de thee, taart bij de verjaardag, chips voor de tv, snack tussen door, en onbeleefd om te weigeren. Zo worden we dus dik en ziek. Ik vind het lastig om hiermee om te gaan. Ik merk dat door die massaalheid ik het zeer moeilijk vind om de verleiding te weerstaan. Ook al vind ik het helemaal niet lekker en ook al wordt ik er naar van. Tóch doe ik het. Steeds weer. Er wordt een drang, een verlangen gekweekt, door de verslavende suikers en vetten. Het is ook een teken van gezelligheid.
Ik zeg terug naar de feestjes met rauwe groenten en zelf gemaakte dipsausen, bruin brood en nootjes. Zelf gebakken groentetaarten, soepen, groenten en linzen. Tussendoor een stuk fruit en een kop thee. Waarom lijken die dingen niet meer gewoon en waarom ogen ze 'niet snel genoeg?' Een wortel kun je zo meenemen, bovendien kruimelt deze niet en hou je ook geen papiertje over. Havermout, volkorenbrood en noten verzadigen beter meer dan Chocopops, broodje frikadel of chips. Een warme maaltijd van rijst, linzen, tomaat en broccoli beter dan een ovenpizza, chinees of friet. Het hoeft niet meer tijd te kosten en duurder al helemaal niet. Je hoeft er immers minder van te eten, chips is overbodig, afhaal eten is vaak duurder en thee en water is tevens ook goedkoper dan Cola, Chocomel en Dubbelfris. En trouwens; als je niet rookt, drinkt of een auto hebt bespaar je genoeg geld om gezond te eten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Eerste ervaringen in India: afval verbranden, de beestenwereld en toiletpapier

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Gele schoonmaakhandschoenen