Taal horen

Wanneer ik veel lees merk ik dat ik in die schrijfstijl ga denken. Het woordgebruik, de onderwerpen, zinsbouw, etc. Ik denk dan op zo’n manier alsof ik zo voor die auteur verder kan schrijven en nieuwe verhalen kan verzinnen.
Dat gevoel is vergelijkbaar met als ik een film heb gezien. Dan blijf ik in die sfeer hangen, alsof ik zelf in de film zit. Het duurt altijd even voor ik weer als mijzelf denk.
Daarbij moet ik ook weer denken aan wanneer ik met buitenlandse mensen praat. Ik denk verder in die taal. Dat heb ik sowieso met gesprekken, ook met Nederlanders. Dat ik dan iemands stem, woordgebruik en zinsbouw in mijn hoofd kan horen. Alsof je met diegene verder kunt praten. Alsof je hun taalgebruik beheerst. Echter blijkt dat ik mensen wel in mijn hoofd kan horen met accent en al. Maar hard op kan ik het niet. Net als een melodie die ik wel hoor, maar niet na kan doen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Chill