De anti auto partij

Stemmen, waarom?
Iedereen heeft een eigen strategie.
De één doet eerst een stemwijzer, de ander volgt debatten, leest programma's, de krant of word beïnvloed door zijn omgeving. Daaruit kiest men een partij en/of persoon. Om welke reden dan ook.
Weer anderen kiezen er voor om niet te stemmen.
Sommigen stemmen op de Partij voor de Dieren, om zich af te zetten tegen dit systeem waar ze het niet mee eens zijn. Anderen stemmen PVV omdat ze nationalistische opvattingen hebben of puur uit angst. Sommigen stemmen 'strategisch' op de PvdA of de VVD.  Anderen blijven hun partij trouw, hebben een sterke ideologie of geloofsovertuiging. Je hebt ook mensen die niet zo zeer naar de inhoud van een partij kijken, maar naar de lijsttrekker.
Sommige partijen snap ik niet, zoals de piraten partij. Vanuit een enkele opvatting richten ze dan een partij op: zo zijn er meer partijen die maar op een ding gefocust lijken te zijn. Dan denk ik: er is meer in het leven dan enkel dat geval. Je moet ook denken aan je levensonderhoud, eten, slapen, onderdak, je kunt je niet enkel focussen op één ding. En ook niet op een groep, we leven met z'n allen, en dan moet je niet een groep voortrekken of benadelen.
Goed, wanneer je eenmaal een partij hebt gekozen, zoek je een stemhokje op, vervolgens moet je de hele stemlijst uitvouwen, het potlood in je hand nemen en beslissen wat je gaat doen. Op wie stem je? Hier had ik niet over na gedacht. Ik ken veel vrouwen die standaard op de eerste vrouw van de betreffende partij stemmen. En wat blijkt: bijna overal staat een man op de eerste plek. Wat een onzin! Achteraf hoorde ik nog meer en veel leukere strategieën; de gene met een leuke naam, een persoon die uit een stemwijzer kwam, een persoon die ze van debatten kennen of juist iemand die ergens verder onderaan staat om deze ook een kans te geven.
Ik vond het stemmen erg simpel en snel voorbij. Het stelt vrij weinig voor. Ik had wel medelijden met de mensen die de stemmen moeten tellen; al die grote onhandige kaarten moeten één voor één worden uitgevouwen en het rode bolletje opgezocht worden.
En dan, je hebt gestemd [of niet]. En dan maar afwachten. Wat doet de rest van Nederland? Jouw stem lijkt dan in een keer zo nietig, onbelangrijk met weinig betekenis en invloed. Maar dat lijkt enkel zo, want uiteindelijk vormen alle stemmen een geheel. En blijkt hoeveel mensen de-zelfde voorkeur hebben voor een partij.
Afwachten en hopen dat Nederland jouw mening deelt. Dat ze niet te egocentrisch of racistisch zijn, niet te zorgzaam en niet te irrationeel. Dan hoor je de uitslag, en ben je toch wel een beetje opgelucht. Maar dan moet nog blijken hoe het uitpakt, kunnen de partijen met elkaar overweg? Kunnen ze goed regeren? Doen ze wat ze zeggen en nemen ze goede beslissingen? Houden ze het een paar jaar vol?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Je bent wat je eet

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

lief de lach