Lawaai ergernissen

Veel zintuigen meestal uitgeschakeld, in ieder geval bij mij. Als je een nieuwe stad bezoekt ben je je maar weinig bewust van de geluiden en geuren, en tastend de stad door doe je ook niet. Van echt voelen en beleven is dus maar weinig sprake. Enkel het zien. Al is er veel te zien en is dat zeker niet een ondergeschikte eigenschap, toch is het jammer dat we van onze andere zintuigen maar weinig profiteren. We moeten natuurlijk selecteren in wat we waarnemen, omdat we anders overspoeld worden door alle invloeden. Toch zouden we meer aandacht kunnen besteden aan structuren, geuren, smaken en geluiden. Dat is echter wel iets wat je zou moeten leren denk ik. Hoe word je er van bewust en wat doe je ermee?
Ik neem ze vaak enkel waar als ze storend of overheersend zijn. Als onder het lezen gestoord wordt door een raar piepend geluid, als je door de stad loopt en een rioollucht ruikt of wanneer er een mier over je been omhoog kruipt.
Dus probeer eens af en toe je ogen dicht te doelen en kijken wat je ervaart. Ik bedoel natuurlijk en voelen/bewust worden wat je ervaart.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Holi vooraf