Difference & Divide

Verschil. Iedereen is anders. Maar discriminatie is slecht.
Iedereen ziet er anders uit. Maar racisme is negatief.
We maken onderscheid. Daardoor is er onderscheid.
Wij zien onderscheid. Wij zien het verschil tussen door ons geconstrueerde categorieën.
Verschil in huidskleur kun je zien; omdat wij er op gefocust zijn [vroeger zag ik het namelijk niet]. Maar welke categorieën er zijn, is geconstrueerd. Zo zijn er veel soorten blank. Maar dat achten wij niet relevant.
Er is verschil in taal, geloof etc. maar wie als negatief of minderwaardig wordt beschouwd verschilt per cultuur, omgeving, per persoon.
Het feit dat mensen verschillen is gegeven. Het feit dat we onderscheid maken ook.
Het lijkt heel natuurlijk te zijn. We willen ons er tegen af zetten en iedereen als gelijk ervaren.
Maar het zit zo diep in alles. In onze manier van doen, onze maatschappij, het geloof.
Dat er sociale verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Dat er mensen zijn die door etniciteit, nationaliteit, taal, uiterlijk, sekse als minder waardig worden beschouwd, gebeurt overal. Hoe naar we het ook vinden. Altijd en overal al wordt er onderscheid gemaakt tussen mensen, de een is meer de ander minder. En sommige mensen willen macht uitoefenen en genieten van het vernederen van anderen. Het is heel naar, maar wat kan ik er tegen doen? Ik kan iedereen als gelijkwaardig ervaren en behandelen. Ik zou ook willen zeggen dat ik dat doe. Maar als je echt je eigen gedachten na gaat en eerlijk bent tegen jezelf. Zie je dat mensen uit andere groepen, andere opvattingen en hun eigen cultuur hebben. Wat communicatie moeilijker maakt. Je zit op een andere lijn, hebt andere verwachtingen, je hebt je eigen mensen die jou wel snappen. Er is een barrière. de vraag is of dat erg is. Zolang je maar wel vriendelijk blijft denk ik.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Gele schoonmaakhandschoenen

Chill