Hoe oud ben jij?

Jong of oud
Als iemand zegt dat je er jong oud ziet, of als iemand je ouder schat; is dat dan een compliment of een belediging? En waarom? Als je jong bent wil je oud zijn, en wanneer je de 30 nadert wil je jong zijn. Dat is bij ons het geval.
Maar in vele samenlevingen heeft ieder respect voor de ouderen, die wijs zijn. Maar speelt leeftijd er verder een rol? Speelt het schatten van leeftijd, het uiterlijk daarbij, een rol?
Je kunt ook qua innerlijk, qua intelligentie en qua opvattingen ouder lijken.
Wat zijn eigenlijk de maatstaven? Wanneer gedraag je je naar je leeftijd? Ieder is zo anders, niemand van dezelfde leeftijd gedraagt zich hetzelfde.
Het belang van leeftijd ligt denk ik ook vooral in de jonge jaren; in welke klas je zit, of je mag roken, rijbewijs, drinken en uitgaan. Wat enkel er is voor de bescherming van kinderen.
Maar waarom vinden wij leeftijd toch zo belangrijk? Waarom moeten we van iedereen weten hoe oud ze zijn? Waarom is het van belang hoe oud anderen denken dat je bent? Waarom willen ouderen plastische chirurgie ondergaan?
Ik denk dat dat te maken heeft met idealisatie. Jonge mensen zijn fit, levenslustig, vrolijk en gezond. Oude mensen zijn juist intelligent, wijs, ervaren.
Het beste lijkt mij om je er niet zo veel van aan te trekken, of je je nou gedraagt naar je leeftijd of niet. Gewoon zijn wie je bent.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

Gele schoonmaakhandschoenen

Chill