Afgelopen dagen, wat is nou Weens?

01-03
Opvallend in Wenen:
Rook ruimte in cafés, restaurants en roken in clubs.
Als je uitgaat moet je meestal entree betalen. Je schijnt hier veel soort clubs te hebben, zelfs waar men in pak dient te verschijnen.
Studenten hebben veel vakantie; drie maanden in de zomer, twee weken met kerst, de maand februari, twee weken met Pasen en verder nog Hemelvaart.
Veel sneeuw/koude winters maar warmere zomer!
Geen koekje bij de koffie maar standaard een glas water.
Drankjes kosten tussen de 3 en 5 euro hier, dwz een thee kost 3,90.
Daarom heb ik besloten als ik ergens ga zitten om eten te bestellen met een glas water, dan heb je eten én drinken voor het zelfde geld. Bovendien is het een goede manier om Oostenrijkse hapjes te proberen. Eergister had ik een typisch soepje met een griesiets erin. Gister had ik ‘Schritkrautbrot’ wat Oostenrijks brood is met een soort Philadelphia, zout en bieslook erop. Best lekker. Mensen drinken hier water met citroensap en soda ofzo iets.
Zeer grote stad, terwijl ik Utrecht al groot vond. Dit is echt absurd. Lopend ben je zo twee uur onderweg. In Utrecht loop je dan de stad uit. De mensen zijn starrer, chiquer en ook de gebouwen zijn afstandelijker.
De zon scheen gisteren, wat mijn stemming een goede boost gaf. De stad is mooier en warmer.
Het brood is goed en divers, de kaas is echter belabberd.

Lange lage treden, wat vermoeiend lopen is.

Veel mensen [bedienden, winkelpersoneel] is wat nors, in ieder geval niet behulpzaam en lachen niet. Tot mijn verbazing waren er vandaag toch twee mensen zeer aardig.
Oostenrijks is anders dan Duits. Ze hebben een soort Luxemburgs accent. Een beetje zoals de Ieren Engels praten.
Ze hebben bijna geen aparte fietspaden, fietsen zie je ook weinig. Men gaat vooral met de tram, metro, bus en trein die overal heen reiden.
Vandaag heb ik mijn kamer officieel laten registreren en een internet abonnement aangeschaft. Leven zonder internet is werkelijk onmogelijk, ik heb veel behoefte aan skypen, moet veel online regelen, bloggen, facebooken en mail bijhouden. Vervolgens heb ik ook een Oostenrijkse bankrekening geopend, omdat hier veel dingen zijn waarbij mijn bankpas niet werkt. Ik moet nu vervolgens wel een week wachten voor ik die nieuwe bankpas krijg.
Mijn Oostenrijkse simkaart werkt eindelijk, ik moest iets eerst activeren voor ik hem kon gebruiken. en wat nog beter is is dat mijn whatsapp het nog steeds doet!
Vandaag heb ik een internetstick gekocht, helaas wat prijzig en nog helazer dat het instaleren nog niet gelukt is..
Opvallend is dat elke taal bepaalde goede woorden heeft, die andere talen niet hebben. Zoals in het duits ‘gunstig’ ‘treffen’ ‘überlegen’. Duits lijkt erg op Nederlands, maar daardoor ga je ook vaak de mist in, als je worden letterlijk vertaalt, zoals ‘wann du willst’ bij Wanneer je wilt. Maar zei zeggen ‘Wählst’ voor kiezen. Dus als je zegt wann du willst, zeg je eigenlijk wanneer je kiest.
Op klank dan. Wanneer ze wel verstaan ‘ich will’, dan is dat een dwingende manier van willen, wat een negatieve toon heeft. Beter is dan te zeggen ‘Ich möchte gerne’.
Nederland kent dan weer het werkwoord fietsen wat erg handig is.
Het Duits lijkt vaak erg op het nederlands, maar je moet wel de uitzoderingen kennen, anders kun je flink de fout in gaan. Voorbeelden zijn komisch [raar], nett [aardig/leuk] en meer.


Ik wil vanuit hier nog veel reizen; Graz, Bratislava, Budapest, Praag, Krakau, Innsbruck, Slalzburg. Naar de Kahlenberg. Evt Brno, Wachau, Linz, München, Triest, Neusiedler see.
Ik heb een sleutel voor mijn postvakje die ik elke dag open maak. Ondanks dat hij steeds leeg is, is het wel leuk om te doen.

Nu ben ik weer een in cafétje, de leukste tot nu toe. Alternatief, met allerlei stoelen, tafels, banken, lampen. Muziek, ruimte, licht en een goede sfeer. Ik heb er een Pastinaaksoepje met brood gegeten en weer warme sojamelk gedronken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

brieven

Positief!