Nog meer opvallend: de post

Wat mij hier opvalt, is dat de huizen geen brievenbussen hebben. Je hebt hier geen huizen zoals in Nederland, enkel gebouwen waar vele appartementen in zijn. Niet zoals een flat, maar een groot statig gebouw. De deuren hebben geen brievenbus, maar binnen zijn de postvakken. Ik vraag mij nu af hoe de post in die vakjes komt, hebben alle postbodes de sleutels van de voordeuren? Ik heb werkelijk geen idee.. ik heb hier nog nooit een postbode gezien.
Ik heb het nagevraagd, de postbodes hebben hier blijkbaar universele sleutels. Het lijkt me erg veel werk om elk gebouw een voor een in te gaan en steeds alle postvakjes open maken (want daar kun je niet gewoon wat in doen).
De stoplichten hier tikken voor voetgangers net als in Nederland. Het enige verschil is dat ze dezelfde melodie tikken wanneer het groen is als wanneer het rood is. Echt praktisch is dat niet..
Het fietsen hier is fijn. Ze kennen hier net als in Nederland helaas koude wind. Verder zijn de wegen hier helaas niet zo plat als in Nederland, er is altijd weerstand. Bergopwaards, al kun je het nauwelijks zien, is het hier veel vermoeiender fietsen. Aan het fietsen op de weg ben ik al gewend geraakt, enkel fiets ik nog wel op het voetpad als er geen autoweg maar tramweg is. Want op de tramweg rijden is wel erg gevaarlijk. Dit lijkt hier een beetje een tussenstapje met fietsen in Italië/Spanje, waar je op de snelweg fietsen moet. Ook is het fietsen vermoeiender omdat ze enkel mountainbikes hebben, of gewone fietsen waarbij het stuur erg laag is waardoor je voorover zit, wat zwaarder is voor je armen. Maar in ieder geval kan ik fietsen en heb ik wat beweging en frisse lucht.
Het valt me ook op dat ik het hier ’s nachts altijd wat koud heb, terwijl in Nederland ik het altijd heet heb.
Mijn eerste college van Antropologie heb ik gehad, de zaal zat vol. Echt veel antropologie studenten hier! De mensen zien er leuk uit, ook al heb ik minimaal contact met ze. Velen zitten gewoon en gaan weer weg. Ze klappen hier niet na het college, maar tikken met hun knokkels op de tafels. Het valt me ook op dat ze hier constant in en uit lopen, wij doen dat enkel in de pauzes.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

brieven

Positief!