Spaans

Laatst heb ik met wat mensen Spaans eten gekookt. Het was veel maar best lekker en niet eens echt moeilijk. Het is weer eens wat anders.
Tortilla: Bak in véél olie dunne aardappelschijfjes tot deze bruin gekleurd zijn, daarna in veel olie stukjes ui, tot deze ook goed zijn gebakken/gefrituurd. Gooi het vervolgens samen in een pan en doe er een paar eieren overheen. Schep het aan het begin een paar keer door, zodat het niet aan de bodem vastkoekt en dat het ei al wat gaar kan worden. Laat het dan een geheel worden. Kijk uit dat de tortilla niet aanbrandt, halverwege moet je een bord op de koekenpan leggen en de pan en het bord omdraaien; zodat de tortilla op het bord komt te liggen. Lep op, want dit is best zwaar. Vervolgens schuif je de tortilla andersom in de pan zodat ook die kant bruin kan worden.
Zo maak je het Spaanse omelet, voeg enkel wat zout toe. Het is de bedoeling dat het een dikke, haast quiche, omelet wordt.
Paella met kip: bak weer in veel olie paprika reepjes, bak daarna in veel olie stukjes kip goudbruin. Schaaf tomaat in een pan en voeg vervolgens de kip en paprika erbij. Voeg ronde rijst toe en water. Laat het geheel goed pruttelen, tot de rijst gaar is. Voeg safraan toe.
Salade: Doe in een kom een blik tomaten stukken, tonijn, olie, zwarte olijven, peper, en stukken gekookt ei.
Ik was vooral dol op de tortilla. Ik heb wel eens betere paella gegeten, namelijk met safraanrijst en zeevruchten. De salade was niet helemaal naar mijn smaak, een te koude 'smurrie'. Het is aan jullie dus ook de uitdaging om het lekker te maken, de kans is groot dat als je er je eigen draai aan geeft het je zal smaken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

brieven

Positief!