Klagen
Soms stoor je je ergens aan, en spreekt het uit. Het kan een
grote frustratie zijn, of juist iets kleins. In ieder geval kan het opluchten
het te zeggen, zodat het niet langer in je hoofd hoeft rond te spoken. Er zijn
echter ook anderen om je heen. Anderen die horen wat je zegt en al dan niet hetzelfde
ervaren. Het kan fijn zijn als ze met oplossingen komen of mee klagen. Maar
vaak is dat helemaal niet je intentie. Op het moment dat je het uit hebt
gesproken, heb je er al geen last meer van. Het enige dat iemand hoeft te zeggen
is ‘tja’ ‘inderdaad’ ‘ik ben het wel met je eens’ ‘oke’. En hoeft er ook niet op doorgegaan te
worden. Je wil in ieder geval niet als zeurpiet worden gezien.
Klagen kan dus voor veel verwarring zorgen. Want degene die
het uitspreekt, heeft een bepaalde beleving en bedoeling, en de luisteraar
interpreteert dit ook weer. Het kan tot misvattingen leiden en onbegrip. Eigenlijk
is het dus allemaal best ingewikkeld en kan het beter vermeden worden. Maar
vaak ben je je er niet eens echt van bewust, pas als iemand er op reageert,
denk je, ‘heb ik het echt uitgesproken?’
Als ik het uitspreek bedoel ik het vaak helemaal niet
klagend, iets valt me op, ik spreek het uit, en het is weg. Het is meer de
conclusie die ik uitspreek, zoals dat iets lang duurt. In plaats van de
gedachtegang die eraan voorafging; ik had niet hoeven haasten, ik verveel me,
ik vind het stom dat diegene te laat is, ik zou verwachten dat het ov normaal
zou functioneren, ik wil niet te laat komen, ik heb zin om op mijn bestemming
te zijn, ik heb het koud, etc. Vervolgens nuanceer ik het in mijn hoofd, maar
die spreek ik niet uit. Waardoor er wellicht gedacht wordt dat ik heel
eenzijdig en negatief denk.
Dus klaag lekker, maar analyseer het voor je het uitspreekt
en nuanceer het. Dat ga ik zelf ook doen.
Reacties
Een reactie posten