Popularisering van de wetenschap

In hoeverre is dit wenselijk? In hoeverre is dit kwalijk?


Ik stoorde me altijd aan de koppen van bijvoorbeeld de Spits en de Metro. Koppen als ‘mensen die chocola eten wegen minder‘ of  ‘vleeseters zijn agressiever‘. Koppen die de aandacht trekken maar eigenlijk geen inhoud hebben. Ze kloppen niet met het werkelijke onderzoek of het was een slecht onderzoek. Een onderzoek met maar een paar respondenten of met zwakke uitkomsten. Al zou dat de kern van het onderzoek zijn en al zou het behaalde resultaat kloppen, dan nog denk ik ‘Dus? Wat hebben we hieraan?’ Ik ben voor wetenschappelijke onderzoeken, ik weet dat ze tijdrovend zijn en dat de resultaten soms anders zijn dan gehoopt. Dat je graag wilt publiceren en dat je hoopt een bijzondere ontdekking gedaan te hebben. Toch vind ik hoe het uit zijn verband wordt gerukt en in de krant wordt geplaatst slecht. Het is goed dat de wereld wat meekrijgt van de onderzoeken, maar ik denk dat op deze manier mensen een vertekend beeld van de wetenschap krijgen. En dat ze tevens de koppen geloven als een hard feit, in plaats van een mogelijkheid, iets wat zou kunnen.

Het positieve van popularisering van de wetenschap, is het leesbaar maken en bekend maken van onderzoeken onder de hele bevolking. Daar gaat het echter ook mis, juist door versimpeling worden nuances weggehaald. Wordt het verhaal mooier gemaakt. Door alle schakels tussen het eigenlijke wetenschappelijke artikel en de krant wordt de informatie verdraaid. Net als een roddel.

Ik kijk nu wat sceptischer naar artikelen over een onderzoek. Ik neem het niet als harde feiten. Artikelen in de Quest blijven interessant om te lezen, maar ik ben me bewust dat het opgepoetst is. Als ergens een wetenschapper aangehaald wordt, word ik al alert.

Bijzonder vind ik het dat journalisten een lastig wetenschappelijk artikel in een mooi verhaal kunnen omtoveren. En dat hier moeite voor gedaan wordt. Want wetenschap is belangrijk. Er zou echter meer gefilterd moeten worden in wat er gepubliceerd wordt. Dat de onzin weggelaten wordt (ofwel dat er nuances bij staan) en meer relevante of leerzame stukken geplaatst worden. Want popularisering is een kunst, naar deze kunst moet toegeleefd worden.   

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom ik Amerikanen niet begrijp en ik niet in Amerika zou kunnen wonen

brieven

Wachten duurt lang